Aaron Levine, který nedávno zemřel ve věku 88 let, patřil se svou ženou Barbarou k největším sběratelům. Tento bývalý právník nejvíce miloval konceptuální umění – a samozřejmě tedy tvorbu Marcela Duchampa. Ve své závěti odkázal 35 děl tohoto tvůrce Hirshornově muzeu. Manželé Levinovi byli v letech 2012 – 18 každoročně uváděni na seznamu 200 nejvýznamnějších sběratelů podle ARTnews. Jejich sídlo ve Washingtonu bylo zaplněno stovkami artefaktů, katalogů a publikací zaměřených především na konceptuální umění.
Do jejich sbírky patřili například tito umělci: Donald Judd, Joseph Kosuth, Robert Barry, Lawrence Weiner, On Kawara, Bruce Nauman, Christian Marclay, Rebecca Horn, Juan Muñoz, Ragnar Kjartansson, Douglas Gordon, Ana Mendietta, Tony Cragg, Thomas Schutte a Marina Abramović a Ulay. Měli také významnou fotografickou sbírku, ve které byli zastoupeni Robert Frank, Garry Winogrand, Diane Arbus, William Eggleston, Thomas Struth, Thomas Demand a Cindy Sherman.
K dalším významným akvizicím patřila díla Gerharda Richtera, Sigmar Polkeho nebo Andy Warhola… jeho portrét Josepha Beuyse měl v bytě zvláštní místo v ložnici, jiná Warholova díla visela v Aaronově advokátní kanceláři, kde byla umístěna velká část sbírky (tomuto termínu se její vlastník bránil, raději volil pro různorodou kolekci umění termín „melanž“). Manželský pár Levinesových byl pověstný svými neúnavnými aktivitami, vedle sběratelství to bylo mecenášství a cestování (pro mnohé byl srdcem, duší i svědomím uměleckého světa). Když objevil moderní či současné umění, život se pro Aarona Levinese naprosto změnil. Byl výjimečným znalcem, ale ještě více milovníkem této tvorby.
Srdeční záležitostí však byl nadevše Marcel Duchamp, který podle Levinese „posunul fenomén umění od objektu k myšlence, respektive ze sítnice do mozku.“ Nicméně srdcem toho všeho byl Duchamp. Vlastnili více než 35 děl umělce, včetně několika jeho nejdůležitějších z celé její kariéry. Mezi nimi byly jeho podpisové readymades a asistované readymades, z nichž mnohé byly znovu vytvořeny a vydány v roce 1960 poté, co bylo mnoho originálů zničeno: Hat Rack (1917/64), Comb (1916/64), Apolinère Enameled (1917/65), With Hidden Noise (1916/64), L.H.O.O.Q. (1919/64) a Why Not Sneeze? (1921/64).
Kromě toho vlastnili také několik kreseb a fotografií Duchampa, stejně jako 94dílnou sadu poznámek, kreseb a fotografií souvisejících s Duchampovým magnus opusem, The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even (1915-23), který je trvale umístěn ve Philadelphia Museum of Art.
Dalším významným Duchampovým dílem ve sbírce manželů Levinů byl Boîte-en-valise (1941), kufr obsahující malé kopie umělcových nejslavnějších děl a jedno jedinečné dílo. To byl jejich první nákup Duchampova díla. Viděli ho před 20 lety v newyorské galerii Seana Kellyho a Aaron trval na tom, že ji koupí. Tím to všechno začalo. Aaron Levin začal tohoto umělce intenzivně studovat – četl každý článek, publikaci, katalog… byla to velká vášeň.
Kromě horečného nakupování této tvorby, navštívili Levinovi všechna významná místa související s Duchampovým životem zvláště v Evropě a údajně měli na všech svých toaletách repliku autogramu “R. Mutt”, který Duchamp nechvalně proslul tím, že ho načmáral na převrácený pisoár a nazval Fontána (1917).
V roce 2018 Levinovi oznámili, že darují více než 50 děl, včetně svých více než 35 Duchampů do Musea Hirshhorn ve Washingtonu. Součástí daru byly tyto ikonické readymades a důležité kresby, stejně jako více než 150 knih, které měly nějaký vztah k Duchampovi od autorů, jakými byli Rachel Harrison, Irving Penn, Tristan Tzara a další.
Pro muzeum to byl dar zcela zásadní; jeho Duchampovy sbírky jsou nyní na stejné úrovni jako ve Philadelphia Museum of Art a Museum of Modern v New Yorku. Dar byl předmětem výstavy, která byla k vidění v Hirshhornu v roce 2019.
Kdo byl sběratel, mecenáš a štědrý dárce a jeho manželka? Aaron M. Levine se narodil v roce 1934 v Brooklynu v New Yorku. Jeho otec provozoval obchod s optometrií v Bushwicku; Barbařin otec provozoval lékárnu. Setkali se jako teenageři poté, co se Aaronova rodina přestěhovala do stejného patra činžovního domu, kde žila Barbařina rodina.
Aaron navštěvoval právnickou fakultu na Univerzitě George Washingtona. Týden poté, co absolvovala Skidmore College v severní části New Yorku, se Barbara přestěhovala do D.C. kde se vzali. V roce 1971 založil Levine stejnojmennou advokátní kancelář, která se zaměřovala na různé formy soudních sporů o práva spotřebitelů, které se týkaly nebezpečných drog, vadných zařízení a zanedbání lékařské péče.
Levinovi začali sbírat umění před více než třemi desetiletími – začínali německým expresionismem a sociálním realismem, kupovali díla Maxe Beckmanna, Ralstona Crawforda a Philipa Evergooda. “Byl jsem fascinován rokem 1930, odporem proti nacistům a tím, jak se tato vřava odráží v umění,” řekl v jednom z rozhovorů Aaron, zatímco Barbara dávala přednost minimalismu. Odtud už vedla cesta k milovanému konceptualismu, na jehož počátku stojí zcela revoluční dílo i uvažování Marcela Duchampa.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku