“Našla si ateliér na tehdejší Kalininově ulici číslo 15, dnes Seifertova na dolním Žižkově. Byl to ateliér ve třetím patře činžovního domu se zahrádkou, což zní zvláštně, ale to bylo tím, že ten blok byl obestavěn kolem kopce, takže se vyšplhalo dosti příšerným činžákem do třetího patra, kde byl od předchozích majitelů přistavěný takový pavilon, a ona po velké práci vyklízecí a uklízecí za pomoci otce si tam vybudovala takzvané Doupě. To byl její druhý ateliér, první samostatný. (…) Byla tam, myslím, hodně šťastná.” Takto vzpomíná na tzv. Doupě Polana Bregantová v rozhovoru s Tomášem Pospiszylem, který k výstavě Eva Kmentová vychází ve formě podcastu: https://open.spotify.com/episode/28NayggQQCpk3UbRP5NqER…
Retrospektivní výstava Evy Kmentové (1928-1980) zprostředkuje zásadní tvůrčí počiny této sochařky. Spíše, než lineárnímu oblouku díla dá prostor klíčovým dílům umělkyně – a v prostředí velkorysých prostorů brněnského Domu umění se k nim pokusí co nejhlouběji proniknout. Skrze jednotlivé práce Evy Kmentové prozkoumá pracovní podmínky umělkyně-sochařky. Ukáže roviny významů otisku/odlitku pro její autorskou výpověď. Zamyslí se nad smyslem efemérnosti některých pozdních prací a pokusí se pochopit pozici díla Evy Kmentové v kontextu světového sochařství.
Oproti retrospektivě konané v Praze v letech 2006/2007 má současná výstava umělkyně výběrovější charakter. Není inventurou dosud neznámého či nezřetelného celku, ale vybírá z něj několik formálně, tematicky a časově definovaných souborů. Jestliže předchozí výstava interpretovala díla převážně v duchu autorské intence Evy Kmentové, současná dává přednost vnějšímu pohledu: Jak její dílo dnes vnímá divák? Co je na něm zřejmé na první pohled a co se skrývá v dalších rovinách? Výstava se pokusí odpovědět na tyto otázky: Jak umělkyně reagovala na specifický způsob fungování výtvarného umění v době socialismu, postaveném na státních/veřejných zakázkách? Jak se podmínky práce v různých obdobích socialistické kultury odlišovaly? Jak se v nich dařilo nejen profesně přežívat, ale současně v jeho prostředí dosahovat tvůrčího sebevyjádření? Důležitým tématem výstavy bude i otázka, jak se sochařka vyrovnávala s postavením ženy-umělkyně a jak se to projevilo v reflexi její tvorby.
Akce se koná pod záštitou premiéra České republiky Petra Fialy, ministra kultury Martina Baxy a primátorky města Brna Markéty Vaňkové.
Za podporu projektu děkujeme Národnímu plánu obnovy a Nadačnímu fondu Kmentová Zoubek.
Tomáš Pospiszil, kurátor
Výstava: Eva Kmentová, Dům umění Brno, do 19. listopadu 2023
Foto: archiv a Nadační fond Kmentová Zoubek
Diskuze k tomuto článku