Jeden z nejpozoruhodnějších umělců současnosti – Anish Kapoor – vytváří zcela mimořádné „věci“. Tento britský sochař indického původu je znám svými monumentálními objekty s technologickými inovacemi. Vždy jsou obdivuhodné, avšak pro část veřejnosti někdy kontroverzní. Přitahují pozornost i spory. Ani sochařova pověstná „fazole“ není výjimkou.
Kapoor vytvořil „Cloud Gate“ pro Millenium Park v americkém Chicagu, kde byla také v roce 2006 odhalena. Sofistikovaná plastika je sestavena ze 168 plátů leštěné oceli a díky špičkové technologii odráží panorama okolního města i pohyb zvědavých diváků – také však různá roční období a stále proměnlivou světelnou atmosféru. Autor čerpající inspiraci z tvaru tekuté rtuti vytvořil 60 metrů dlouhou a 10 metrů vysokou „sochu“.
Cloud Gate – jakási brána z mraku – se stala oblíbeným místem obyvatel i turistů, kteří se mohou procházet pod konkávní stříbřitou „oblohou“. Nicméně si tento objekt, k nevoli Kapoora, vysloužil pro svůj tvar přezdívku „fazole“.
Nyní je tento objekt ochuzen o svou „přidanou hodnotu“. Park sice zůstává otevřený, ale náměstí, na kterém socha spočívá, je z důvodu pandemie uzavřené. „Fazole“ tak dočasně přestala na svém povrchu odrážet pohyb lidí, kteří sem nesmějí.
Americká „fazole“ je unikátním dílem, které má však svou čínskou kopii. Ve městě Karamay stojí na veřejném prostranství umělecké dílo značně podobné originálu Anishe Kapoora, který je právem rozezlen. Jedná se prý o plagiátorství a porušení autorských práv a právní dohra nebude mít asi konce. Podle čínské strany se zdejší umělec inspiroval kapkou ropy, a nikoliv britským sochařem.
Kapoorova tvorba pravidelně vzbuzuje v médiích pozornost nejen pro svou uměleckou hodnotu, ale i pro kontroverzní reakce, které vyvolává. Ať už je to nedávná přestřelka mezi dvěma umělci na téma „vlastnictví specifické černé barvy“ (viz. níže připojený článek) nebo rasistická kauza z Francie.
Před 4 roky Kapoor umístil v rámci své venkovní výstavy novou sochu „Dirty Corner“ v zahradách paláce Versailles. Velký temný objekt „Špinavý roh“ dostal pro změnu přezdívku „královská vagína“ a opakovaně byl/a posprejována graffiti s antisemitskými vzkazy. Po počátečním čištění se nakonec sochař rozhodl nápisy na díle ponechat: „Od nynějška budou tato ohavná slova ve jménu našich univerzálních principů ponechána jako součást temných stigmat,“ prohlásil tehdy Kapoor. Jeho výstava v roce 2016 byla další akcí spojující historické prostředí se současným uměním. Již dříve zde vystavoval Jeff Koons (2008) či Takaschi Murakami (2010).
Jak to myslel s „temnou dírou“ ve Versailles? To se dozvíte ZDE.
Anish Kapoor se narodil roku 1954 v indické Bombaji hinduistickému otci a židovské matce. V roce 1971 chvíli v Izraeli studoval elektrotechniku, ale pak se rozhodl pro umění a studium v londýnské Chelsea School of Art nad Design. V počáteční tvorbě se vyjadřoval v zářivých „indických“ barvách, zvláště v jasné červeni. Od 90. let začal zkoumat možnosti reflexních povrchů monumentálních objektů. V tomto směřování napříč různými uměleckými i vědeckými obory došel až k svému nejznámějšímu dílu – „fazoli“ neboli Cloud Gate, které snad bude již brzo vstřebávat i okolní život.
Kapoor získal mnoho ocenění: na Benátském bienále (1990), Turnerova cena (1991), Cena Genesis (2017) atd. Stal se prvním žijícím umělcem, který měl samostatnou výstavu na Královské akademii v Londýně (2009) a v roce 2013 získal rytířský titul. Ani ve svých 66 letech nemíní zvolnit a připravuje další projekty.
-red-
Diskuze k tomuto článku