Existuje jen několik obrazů, které změnily vývoj dějin umění. K takovým se řadí Tizianova Assunta, Manetova Snídaně v trávě nebo Picassovy Avignonské slečny. Méně známé, avšak podobně významné, je nevelké plátno z roku 1948 nazvané Jednost 1 (Onement) od amerického malíře, sochaře a teoretika Barnetta Newmana na (1905 – 1970). Představovalo významnou změnu – událost na osobní cestě – i předěl v moderním malířství.

Newman, který původně vystudoval filozofii, v roce 1947 více přemýšlel, než maloval. Tušil, že se má či musí někam dále posunout a zbavit se dědictví evropského surrealismu. Chtěl jít „k věci“ zpříma bez dalších odkazů. Zpočátku to byl boj za „nezávislost“ amerického hnutí na evropském vzoru, v podstatě o skupinové hnutí, které společně hledalo nový (adekvátní) výraz. Jackson Pollock, Clyfford Still, Mark Rothko…
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku