Bridget Riley – britská malířka – je světovou legendou a „královnou op artu“ – ale jí to moc netěší. Letos oslavila tato legenda světového umění 90. narozeniny. Dosud pracuje a vystavuje, rozhovory poskytuje minimálně. Ve svých obrazech ze slavných počátků začala nabízet nové principy vnímání „oka a mozku“ jaké můžeme zastřeně (v jistém smyslu) spatřit již u Seurata (barva), Pollocka (rytmus), ale i futuristů a starších mistrů. Riley maluje pohyb (či spíše dynamiku) a základní / vnitřní obnažené struktury bez subjektivního zásahu. A to je víc než jen hravý op art, jež dostal své jméno na zlomové skupinové výstavě The Responsive Eye roku 1965 v newyorské MoMA. Malířce se tou dobou podařilo zachytit i jakousi halucinogenní a iluzorní dobu 60. let. Dobová pop estetika si přivlastnila povrch jejích slavných černobílých obrazů, ale podstata se vytratila. Časem se malířka inspirovala v Egyptě a na jiných cestách novými prvky – barevným světlem a kontrasty i celkovým komponováním plochy. Riley se tak definitivně odklonila od nálepky op artu. Svého spojení s tímto hnutím litovala také proto, že celá řada jejích děl byla použita pro komerční účely.


Bridget Riley je ve svém věku mistrem svého oboru (a zajímavě o svém životě i tvorbě uvažuje ZDE). Její kompozice divákům přinášejí pocit radosti a osvobození, jindy zas chvilkové závratě podobné mořské nemoci. V 60. letech začala malovat nejprve černobílé spirály, vlny a záhyby matoucí běžné lidské vnímání. I novější práce vycházejí z těchto principů, byť jsou barevnější a klidnější. Stále totiž předpokládají nejen práci oka, ale i mozku, respektive představivosti. Malířčiny obrazy jsou tedy jistými osnovami, na kterých si hraje naše fantazie a vytváří třeba i více (osobní) konkrétní vize.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku