URSONATE patří k vrcholným „číslům“ dadaistického přednesu. Je to bezesporu kontroverzní dílo… vznikající v německém Hannoveru, stranou tehdejších kulturních center. Kurt Schwitters (1887 – 1948) byl postavou i skupinou v jednotném čísle s názvem MERZ. Všestranný Schwitters je dokonce autorem sonáty, ke které se zachovaly i netradiční partitury. URSONATE, dokončená roku 1932, je přitom jen jedno z významných Schwittersových děl. Prohlížíme-li si jeho celou tvorbu, máme pocit, že listujeme pestrou encyklopedií umění 20. století: koláže, asambláže, objekty, malby, grafický design, prostorové instalace, happening, poezie…

Nejproslulejší je samozřejmě pověstná MERZBAU – dlouhodobě rostlé a rozpínající se dílo, zabírající snad celý Schwittersův byt. Krabice, papíry, fotky, fragmenty nečitelného odpadu, fetišů, prý i podprsenka měla zde své místo… ano: „prý“ neboť tento hannoverský unikát (nakupenina, slepenina, labyrint, environment) byl zničen při anglickém bombardování Hannoveru za druhé světové války v roce 1942. Zachovaly se jen tři celkem kvalitní, avšak v záběru značně omezené fotografie. Nešlo jen o jakousi pomatenou atrakci, ale je zřejmé, že MERZBAU byla svědectvím dobové atmosféry rozpadu identity moderního člověka atd., ale že tato „stavba z odpadků“ předznamenala v mnohém i další vývoj umění.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku