David Bowie (1947 – 2016) byl mimořádný hudebník, vizionář, milovník umění a designu; méně známý je jako malíř. Tato jeho spíše soukromá vášeň naplno propukla v roce 1976, kdy opustil „umělecký kanibalismus Los Angeles“ a odstěhoval se s Iggy Popem do Berlína. V tomto živém autentickém městě také vytvořil svou nejoceňovanější trilogii složenou z desek Low, Lodger a Heroes, na kterých v různé míře spolupracoval experimentátor Brian Eno.
Berlín nabídl Bowiemu rovněž impulsy pro jeho startující se výtvarnou činnost. Zvláště německý expresionismus z počátku 20. století hrál hlavní roli. Začaly vznikat kresby a obrazy, které mají přes “technické nedostatky” naléhavou vnitřní sílu. Bowieho zvláštním oblíbencem se stal Erich Heckel, jehož dřevořez z roku 1917 jej inspiroval k autoportrétu, který se později objevil na albu Heroes. (Svůj malovaný portrét Bowie také použil v roce 1995 na albu 1. outside).
Bowie měl bytostně blízko k (neo)expresionismu pro jeho syrový a vzrušující náboj. Ke svým vzorům však počítal i jiné malíře, ke kterým patřili: Frank Auerbach, David Bomberg, Francis Bacon či Francis Picabia.
Po „berlínském období“ se Bowie dále vyvíjel a hledal další podněty. V malířství následuje inspirace či okouzlení jihoafrickými kmeny. „V roce 1995 jsme s mojí ženou Iman podnikli první cestu do Afriky. Běloši byli pro místní domorodce zvláštním úkazem. Dávný místní příběh totiž praví, že jejich předkové se objevují coby duchové v bílé podobě,“ vzpomínal Bowie.
Tradice a magie byla v Bowieho tvorbě významnou vrstvou. To se projevilo i při tvorbě inspirované tarotovými kartami plnými znaků a symbolů. Také na toto téma vznikla zajímavá obrazové série…
Barevné kresby vznikaly také v souvislosti s přípravami na různé projekty. K nim patří skici k nerealizovanému filmu Hunger City z roku 1974.
Celkově je Bowieho výtvarná tvorba překvapivě rozsáhlá a samozřejmě postmodernisticky proměnlivá. Stálým motivem ale zůstává jistý vztah k viděné (smyšlené) realitě, figuralismus a soustavná práce s vlastními portréty.
Bowieho vztah k výtvarnému umění dokládá i jeho sběratelská činnost. Nakupoval obrazy, sochy, grafiky, drobné předměty, ale i designové starší kousky včetně psacího stroje. Tato jeho záliba byla na veřejnosti zjevná až po jeho smrti, kdy se uspořádala dražba části jeho sbírky.
Aukce nazvaná Bowie Collector se uskutečnila v roce 2016, trvala 2 dny a vynesla 41 milionů dolarů. K nejdražším položkám (8, 8 milionu dolarů) patřil obraz Air Power, který v roce 1984 namaloval Jean-Michel Basquiat (v jeho životopisném filmu režiséra a malíře Juliana Schnabela si Bowie zahrál Andy Warhola).
Nejstarším dílem byl obraz ze 16. století – Tintorettova Svatá Kateřina Alexandrijská, která putovala do Rubensova muzea v belgických Antverpách. (U 56 umělců padly na této dražbě aukční rekordy).
Prodaná, respektive nabízená díla však představovala jen asi 65 procent Bowieho soukromé sbírky. Zbytek si ponechala umělcova rodina ve svém majetku. Také vlastní malířská tvorba Davida Bowieho je roztroušená, ale stává se – nyní řádněji prozkoumána – náplní výstav, kterým je věnována vzrůstající pozornost.
Radan Wagner
Diskuze k tomuto článku