Slavný režisér David Lynch chtěl být původně malířem. V jeho filmech je to znát – atmosféra a podmanivá vizualita v nich hrají hlavní roli. Své výtvarné činnosti se však nikdy zcela nevzdal; maluje, kreslí i vytváří grafické tisky. V posledních letech se této činnosti dokonce věnuje více než filmování. Také díky „transcendentální meditaci“, které se denně oddává od roku 1973, jsou jeho vyobrazení surreálně vrstevnatá a čímsi naléhavá. Posledním Lynchovým filmem určeným pro kina byl „Inland Empire“ z roku 2006. Od té doby nic nenatočil jen s jednou výjimkou… a ta se týká výtvarného umění.
Lynch tvoří soustředěně a intuitivně. „Pokud chceš hodinu malovat, potřebuješ čtyři hodiny času,“ podotýká. „Nápad, se kterým pracujete musí mít dostatečnou sílu, aby vás pošťuchnul dopředu, protože vše, co následuje, je už jen princip akce a reakce… Pak se k tomu zas posadíte a pozorujete. A najednou vyskočíte ze židle a víte naprosto přesně, jak dál. To je akce a reakce… Žít uměním tedy vlastně znamená svobodu v tom, že máte dost času na to, aby se ony věci mohly stát.“
A k tomu Lynch dodává obecnější rovinu: „Svět je takový, jaký jsi ty sám… Ponořte se do transcendentálního stavu, prožijte své vlastní Já, čisté vědomí, a dávejte pozor, co se bude dít… Nenoříte se s cílem najít nějaké určité řešení, ale s cílem oživit tuto část sebe sama… S meditací ale neztrácíte nic ze své vyhraněnosti. Nepřijdete o tvůrčí schopnosti ani o sílu. Naopak, čím více meditujete a transformujete, tím více ve vás tyto schopnosti rostou a víc si je uvědomujete. Ponoříte-li se do vlastního nitra, vaše porozumění světu roste, vidíte věci v širších souvislostech a lépe chápete jaká je povaha světa… Naprosto všechno, jakákoli věc, která existuje, pochází z nejhlubší vrstvy. Moderní fyzika nazývá tuto úroveň ˇjednotná pole´… Myšlenky jsou jako ryby. Pokud chcete chytat ty malé, můžete zůstat na mělčině. Pokud půjdete po těch velkých, musíte za nimi do hloubky.“
Lynch je stále aktivním vizuálním umělcem, malířem a grafikem. Také proto se mu podařilo navštívit Studio Idem v pařížském Montmartru. Je to litografická dílna, která bez větších změn funguje od roku 1880. Své grafické listy si zde nechávali tisknout velcí umělci: Matisse, Picasso, Miró, Braque, Chagall, Léger a další. Lynche toto „dílenské“ místo s géniem loci naprosto okouzlilo. Vždyť je až neuvěřitelné, že se zde používají původní stroje z 19. století poháněné ještě parním kotlem, vše funguje a pracují zde mistři svého oboru.
Lynch si zde pracuje na litografických kamenech, které mu zde výjimeční řemeslníci tisknou. Celou atmosférou byl tak nadšen, že natočil jednoduše krásný černobílý dokument téměř beze slov. Osmiminutový snímek nazvaný Idem Paris z roku 2012 si můžete prohlédnout ZDE.
David Lynch, obdivovatel Francise Bacona, se v poslední době věnuje tedy transcendentální meditaci (o které také přednáší) a vizuálnímu, respektive výtvarnému umění (které také sbírá) a vystavuje. Jeho obrazy a sochy byly uvedeny například v roce 2011 v William Griffin Gallery v Santa Monice.
P.S. Nyní se spekuluje o tom, že Lynch připravuje nový film nebo televizní seriál. Oficiálně se ale zatím nic bližšího neví. Dokument o jeho aktivitách, meditacích a životě můžete sledovat ZDE.
David Lynch tráví nejvíce času na You Tube: „je to pro mě skvělé spojení se světem a skýtá spoustu nápadů. Sám sem pravidelně přidává pověstné krátké „předpovědi počasí“.
No, je to spíše sdělení o tom, jak u něj v L.A. zrovna je. Je to vlastně také dosti surreálné či absurdní: Možná by stačilo, kdyby nás nechal nahlédnout z jeho okna, a nemusel by nic říkat. Ale to je také David Lynch. Díky za vše.
Radan Wagner
Diskuze k tomuto článku