Opatření spojená s koronavirem dopadají na celou společnost a ani trh s uměním není výjimkou. Po období aukčních rekordů možná zažívá vystřízlivění.
Omezený sociální kontakt znemožňuje přímé obchody i sálové aukce a obchodníci patrně složitěji hledají díla na prodej. Nová situace se může odrážet i v uvažování sběratelů a investorů. Lze počítat s tím, že se opatrněji rozhodují, jestli je teď výhodné koupit nové dílo nebo zda není naopak ideální se právě nyní některého z dobře koupených obrazů zbavit. Umělci mají možná více času na práci a některé karanténa inspirovala k nové tvorbě. Důležité ale bude zejména to, zda bude o jejich díla zájem.
Již nyní je jasné, že období pandemie trh s uměním změní. Jakým směrem a na jak dlouho se lze jen domnívat. Asi jediné, co s jistotou víme, je, že nevíme. I přesto není tato situace úplně nová a zvládnutí těžkých časů v minulosti může být vodítkem toho, jak se chovat nyní.
Pohled zpět
Současná situace je z mnoha pohledů podobná ekonomické krizi v roce 2008. Ta přišla nečekaně po několika měsících rozletu a aukčních rekordů. Posledním záchvěvem optimismu byla aukce Damiena Hirsta, na které se vydražila díla za 111,5 milionu liber (asi 3,3 miliardy korun českých). Konala se 15. září 2008. Stejný den, kdy se zhroutila americká banka Lehman Brothers a začala krize. Umělecký svět zažil studenou sprchu a připravoval se na katastrofické scénáře. Jak se ale později ukázalo, ty se nenaplnily.
Je pravdou, že světové tržby za umění a starožitnosti klesly v době Velké recese z 62 miliard dolarů na 30,5 miliard dolarů v roce 2009. Trh se ale pozoruhodně rychle vzpamatoval. Podle odborníků se čísla vrátila na původní hodnoty již v roce 2010 především díky rozvíjejícímu se čínskému trhu.
Zajímavé je, že krize nedopadla na výtvarné umění plošně. Zatímco poválečné a současné umění utrpělo významný propad, čísla impresionistů klesla nejméně. Dokonce hodnotu některých konkrétních děl umělců, jakými jsou Picasso, Warhol nebo Richter recese téměř neovlivnila. Potvrdilo se tak obecné pravidlo, že nejde ani tak o spekulaci nad koupí nebo prodejem dle ekonomických výkyvů, ale o identifikaci kvalitních umělců, kteří trvale mají stabilní pozici.
Na českém písečku
Český trh má svoje specifika. Nemůže spoléhat na zahraniční kupce a veletrhy a „in“ je poměrně malá skupina umělců. Jinými slovy, mezi několika lidmi se točí relativně málo děl. A to celé poměrně pomalu.
Na druhou stranu to také znamená, že je český trh s uměním docela stabilní. Dokázal to i v roce 2008, který byl paradoxně historicky rekordním. I přes pesimistické prognózy se prodaly obrazy za částku 660 milionů korun. A investoři a sběratelé se nebáli ani významnějších obchodů. Už v roce 2009 se vydražil obraz Františka Kupky s názvem Zhroucení vertikál za téměř 26 milionů korun. A téměř celou další dekádu to byl jeden z deseti nejdražších obrazů.
Nečekaný vývoj v období Velké recese bývá v Čechách vysvětlován tím, že se na trh dostala některá významná díla. To se může opakovat i nyní. Nouzový stav a s tím spojená omezení se dotkla mnohých obchodů. Je možné, že někteří milovníci umění se z finančních důvodů rozhodnou část sbírek prodat. Oživení trhu by určitě bylo českým uměleckým světem vítáno.
Změny by ale mohly přijít i na straně zájemců. Lidí, kteří jsou ochotni za kvalitní české umění i zaplatit pomalu přibývá. Vedle těch, kteří chtějí jednoduše mít doma pověšené něco hezkéhona zdi, se právě v této situaci můžou častěji objevovat spekulativní investoři. Při vyhledávání příležitosti na obměnu portfolia můžou využít i umění jako alternativu uložení financí. Podobně tomu bylo i po krizi v 2008, kdy stoupnul zájem o umění jako o investici.
Umělecká díla na kliknutí
V období karantény se nám život přesunul do online světa. Mnohé galerie, aukční domy, ale i výstavní síně se přizpůsobily nové situaci poměrně rychle a nabízí virtuální prohlídky nebo různé akce na dálku.
Jednou z prvních významných událostí, která byla v důsledku koronaviru zrušena je Art Basel Hong Kong. Vloni se ho účastnilo přes 81 000 návštěvníků ze 70 zemí světa, prvně s českým zastoupením. Za zrušenou akci nabízí organizátoři online prohlídku více než 2 000 děl s odhadovanou hodnotou 270 milionů amerických dolarů.
Galerie se do tohoto trochu experimentálního projektu zapojily nad očekávání a nabízí různé možnosti přístupů, od samostatných stánků začínajících umělců až po online místnosti umožňující prohlédnout si ikonická díla světové úrovně. Jakkoli to může znít překvapivě, nejde zas o úplnou novinku. Galerie jako David Zwirner a Gagosian nabízely online nebo virtuální sledovací místnosti již v roce 2017.
Zdálo by se, že je rozdíl mezi návštěvou galerie a koupí obrazu. Že umění musí člověk naživo vidět a cítit. Výsledky prvních „koronavirových“ aukcí tomu ale nenasvědčují. Například v 1. Art Consulting CZ byla od počátku letošního roku vydražena díla v celkové hodnotě přes 40 milionů korun, Aukční dům Sýpka již nyní překonal celkový prodaný objem minulého roku a Prague Auctions měla v online aukci na konci března 42% prodejnost. Zdá se, že se i svět umění stává virtuálním.
A kupovat umění? Ano, kdykoli, i v době koronoviru – takové, které se vám líbí.
-Alica –
Diskuze k tomuto článku