• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Středa, 6 prosince, 2023
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Jan Zrzavý – tajemný malíř otevřeného podvědomí

Jan Zrzavý – tajemný malíř otevřeného podvědomí

Autor: - red -
Před 3 roky
v rubrice Výročí
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Jan Zrzavý je celými generacemi nazírán jako malíř – archetyp umělce s příznačnou postavou, pohádkovým příběhem a dílem vzácně podmanivém. Je sdělné a zároveň tajemné, vymyká se času a zdánlivě i jakýmkoliv „ismům“ – je dráždivě neuchopitelné, ale také čímsi blízké až důvěrné. Zrzavého výstavy vždy zaručeně lákají a přitahují pozornost návštěvníků z odborných i širokých kruhů, kde si každý hledá a nalézá své téma. Co víme o tomto známém, avšak uzavřeném malíři, jehož výročí si připomínáme?

Zrzavý (narozený roku 1890) jako dospívající mladík nebyl silný, ani šikovný – a jak sám později vyprávěl: nesplynul s prostředím, ani se svými vrstevníky – a to mu zůstalo po celý život. Přesto se v počátcích – uměleckých a prvních letech nové Československé republiky i převratné světové moderny – zapojoval do společných akcí. Vždyť byl členem takových skupin jako bylo Sursum (1910 – 12), kde působili grafici Josef Váchal či František Kobliha nebo skupiny Tvdošíjní (1918 – 24) s Josefem Čapkem, Rudolfem Kremličkou či Václavem Špálou. Nejblíže však měl Zrzavý lidsky i umělecky k Bohumilu Kubištovi, který však předčasně zemřel v roce 1918. Uznání, obdivu a veřejného ocenění se mu také dostalo od italského blížence Giorgia de Chirica – zakladatele metafyzické malby a významného surrealisty světového významu.

REKLAMA

Zrzavého vkročení do nejvyšších pater umělecké scény bylo poměrně rychlé. V roce 1917 byl přijat za žáka Uměleckoprůmyslové školy v Praze, ale po dvou letech byl vyloučen. V roce 1918 však měl již svou první samostatnou výstavu v prestižním Topičově salonu na Národní třídě a o pár let začal pravidelně vystavovat v pověstné Aventinské mansardě (v roce 1963, kdy se stal již legendou, navštívilo jeho výstavu v Národní galerii v Praze přes sto tisíc návštěvníků).

Zrzavý měl své vize i vidiny (nadpřirozené bytosti jej provázely po celý život), řídil se svým zjitřeným instinktem – a na rozdíl od většiny svých kolegů z moderny, ohlížel se s láskou ke zdrojům z dějin umění. Zvláště renesanční Leonardo da Vinci a gotický Mistr třeboňský u učarovali stejně tak jako literáti či filozofové Julius Zeyer, Lord Byron nebo Friedrich Nietzsche. S těmi malíře pojilo existenciální, i když romantismem zabarvené prožívání a nahlížení světa, ale i bytostná snaha z něj unikat do vlastních sfér. Takové pocity Zrzavý vizuálně vyjadřoval oblíbeným měkkým světlem, které vyzařovalo jakoby zevnitř tvaru či těla a demonstrovalo jakési duchovní přepodstatnění bytující v okolním šerosvitu či jemně barevné modelaci. A tak jsme zde svědky zrození stylu s autonomií svébytného obrazu, v kterém citlivý autor nevšedně prolíná viděnou skutečnost s iracionalitou, kterou Zrzavý nazýval „otevřením podvědomí“. Imaginace a osobní vztah k tématu se mu staly určujícími východisky a prostředky, které se v mnohém vymykaly dobovým konvencím.

Čtěte také

Kontroverzní Nová scéna Národního divadla: 40 let…

Kontroverzní Nová scéna Národního divadla: 40 let…

Před 2 týdny
Arthur Schopenhauer: A všichni zůstaneme sami…

Arthur Schopenhauer: A všichni zůstaneme sami…

Před 3 měsíce

Zrzavý byl stále více uctíván, ale nepřestával pochybovat, když si již jako mladý zaznamenal: „Nedivím se však, že některým posuzovatelům zdá se mé dílo nemocným – touto pohanou budou vždy stíhána díla přímo z propastí tajemných hloubek života tryskající, jež urvala a s sebou na světlo vynesla nejen to, čím život na povrchu se jeví, ale v jeho vnitřní radosti a bolesti, sny a křeče, jimiž stále znova k nové budoucnosti se přeměňuje.“

Údolí smutku, 1908

Jan Zrzavý – malíř vpravdě národní a ilustrátor našich poetických pokladů (Máchův Máj nebo Erbenova Kytice) netvořil, jak by se mohlo zdát, lehce a rychle (v pozdějších letech se snažil dokonce některé ze svých prodaných obrazů koupit zpět, aby je mohl předělat). Malba se mu stala, tak jako Marcu Chagallovi nebo Giorgi de Chiricovi zhmotněním vnitřních představ vázaných na magické působení reality. To bylo ve své době jen stěží přijatelné. K výsledku spěl pomalu a s hlubokou introspekcí. Maloval jen to, s čím vnitřně souzněl, čemu porozuměl a co jej vábilo (například se bál lesa a stromy tak dle vlastních slov malovat „neuměl“).

Benátky, 1922
Benátky, 1928

Jakým způsobem uvažoval a tvořil dokládají jeho slova z dopisu psaném v Benátkách 22. května 1928: „Přijel jsem malovat Benátky a vlastně, jak dnes mi svítá, nalézt zde rozluštění výtvarných problémů, které dlouho už mi tanou na mysli, tíží a tlačí – nu, zdá se mi, že jsem to našel, rozluštil a zbývá mi ještě udělat (zvítězit!) to na plátně. Doufám, že to půjde šťastně. Po několika pokusech zde, v druhém týdnu pobytu, nechal jsem, zmaten divnými výsledky a novými obzory, kreslení. Po několikadenním odpočinku a úvahách je mi to spíše již jasnější a ztrácím strach z realizace. Nekreslím dál, předně v hotelovém pokoji to nejde, a za druhé věci, jež budu dělat, jsou založeny na barvě a nejdou kreslit… A kupodivu tentokrát nemám strach z práce, nebude mi již utrpením (jako poslední léta), důkaz, že jsem opět na své správné cestě. Těším se na práci v Praze ze vzpomínek na Benátky – zkrátím proto svůj pobyt v Itálii, abych prohlížením příliš mnoha věcí neztratil to, co jsem zde našel…“.

-red-

foto: Karel Kuklík a archiv

Tagy: de ChiricoJan ZrzavýZrzavý

Relevantní články

Magický realismus nabízí nový řád i skryté tajemství
Téma

Magický realismus nabízí nový řád i skryté tajemství

Před 2 roky

Milánské Palazzo Reale v těchto dnech hostí výstavu příznačně nazvanou „Magic Realism“ - expozici italské malby vznikající v letech 1920 - 1935....

Co napsal malíř Jan Zrzavý o duchovním umění?
Téma

Co napsal malíř Jan Zrzavý o duchovním umění?

Před 2 roky

Jan Zrzavý je vnímám především jako intuitivně poetický malíř. Z psaných textů jsou známé spíše jeho beletristické vzpomínky na život. Méně...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Utajený Pavel Salák: Muž, který sázel borovici blatku

    Utajený Pavel Salák: Muž, který sázel borovici blatku

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Tereza Matějčková – V čem to dnes vlastně žijeme…?

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Stoicismus jako životní postoj, filozofie a inspirace

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Legenda „Captain Beefheart“ a jeho malířská tvorba

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

*Registrací a přihlášením na naši stránku souhlasíte s podmínkami o zpracování / ochraně osobních údajů Zásady ochrany osobních údajů
Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop