Peggy Guggenheim Collection v Benátkách představuje výstavu Jean Cocteau: Kejklířova pomsta – rozsáhlou retrospektivu věnovanou Jeanu Cocteauovi (1889–1963): enfant terrible francouzské umělecké scény dvacátého století. Rozsáhlou přehlídku připravil významný odborník na tuto osobnost a historik umění Newyorské univerzity Kenneth E. Silver, vyzdvihuje umělcovu všestrannost i mnohočetná „žonglérská čísla“ typická pro jeho tvorbu, jež často vyvolala kritiku jeho současníků.
Zápůjčky pocházejí z prestižních institucí, jako je Centre Georges Pompidou v Paříži, Phoenix Art Museum, Nouveau Musée National de Monaco, Musée Jean Cocteau, Collection Séverin Wunderman v Mentonu. Exponáty poskytly rovněž významné soukromé kolekce, včetně slavné Cartierovy sbírky a vytváří ve výsledku více než sto padesát děl z různých médií. Zahrnuty jsou kresby, grafika, šperky, gobelíny, historické dokumenty, knihy, časopisy, fotografie, dokumenty… K vidění jsou také filmy režírované Cocteauem dokládající vývoj jedinečné a osobité estetiky tohoto všestranného umělce a jeho bouřlivé kariéry.
Nebývale plodný Jean Cocteau patřil mezi nejvlivnější osobnosti 20. století. Sám sebe označoval za básníka, avšak byl také romanopiscem, dramatikem a kritikem: Jeho námětový okruh se zaměřoval na výtvarné umění a hudby, ale také například na cestopisy a memoáry. Vedle toho byl také nadaným, velmi originálním a inovativním vizuálním umělcem. Na tuto stránku umělcova tvůrčího života se zaměřuje současná výstava, kde se představuje Cocteau jako kreslíř, grafik, nástěnný malíř, návrhář módních šperků a textilu či filmař. Pro svou eklektickou povahu by mohl být snadno popsán jako moderní “renesanční člověk”, jehož mimořádná všestrannost zanechala nesmazatelnou stopu v umění 20. století.
Cocteau byl klíčovou postavou francouzské umělecké scény své doby – do jeho okruhu patřili umělci jako Josephine Baker, Coco Chanel, Sergej Ďagilev, Edith Piaf, Pablo Picasso nebo Tristan Tzara. Upřímné přiznání své homosexuality a závislosti na opiu, kterou se nikdy nepokoušel skrývat, však znamenalo, že v rámci avantgardy zaujímal nejisté postavení. Cocteau, muž francouzského establishmentu, který jej však podvracel – ztělesňoval kulturní, sociální a politické rozpory své doby.
Výstavu doprovází rozsáhlý ilustrovaný katalog, editovaný Marsiliem Artem, s eseji kurátora Kennetha E. Silvera a Blakea Oettera.
Jean Cocteau: Kejklířova pomsta je možná díky velkorysé podpoře Cartiera, hlavního sponzora výstavy.
U příležitosti výstavy Jean Cocteau: Kejklířova pomsta nabízí sbírka Peggy Guggenheimové pestrý program doprovodných akcí, které analyzují, interpretují a šíří znalosti o Cocteauově uměleckém procesu mezi různé publikum muzea.
Výstava: Jean Cocteau: Kejklířova pomsta, Collection Peggy Guggenheim, Benátky, do 16. září 2024
-red-
foto: Collection Peggy Guggenheim Venice
Diskuze k tomuto článku