Jiří Sozanský (1946) pobývá nejraději dobrovolném exilu na chalupě u Světlé nad Sázavou. Zde stranou ruchu a tržních mechanismů soustředěně pracuje na svých malířských cyklech. Před listopadem 1989 náležel tento absolvent AVU (1967–1973) k výrazným a nekompromisním osobnostem polooficiální scény – k tvůrcům vyžadujícím absolutní svobodu a nezávislost. Svým založením je, přes dočasná členství v různých skupinách a spolcích, zarputilým solitérem a otevřeným kritikem každé společnosti, která dává neúměrný prostor „kýči a šmíře“, ne-vkusu zbohatlíků a hodnotovým kritériím nepoučené většiny. Umělec s vizáží boxera či zápasníka neuhýbá před problémy v životě ani tvorbě. Syrové, vypjaté a emocionální kompozice jeho rozměrných obrazů či instalací nejsou podbízivými tendenčními kalkuly. Tématy míří k nadčasovým existenciálním otázkám člověka i komplexnímu pojetí konkrétních tragédií a konfliktů naší civilizace. Ve své podstatě vypovídá vždy s obnaženou razancí o vztahu umělce a společnosti. Své názory formuluje pregnantně malbou, kresbou i slovem.
Zpravidla začleňuješ dramatické těžiště – útrapy, příkoří, zápasy apod. – do jakýchsi kulis odosobněné architektury. Na první pohled lze postřehnout jasný výrazový kontrast. Lidské bytosti jsou expresívně rozvolněné a nestálé, naproti tomu stavby bývají narýsované, vymezené a chladné. Jsi vyučeným zedníkem. Myslíš, že tento fakt hraje při tvém způsobu výpovědi nějakou zásadnější roli?
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku