Výstava u příležitosti čtyřicátého prvního výročí významné přehlídky díla Josefa Jíry v Galerii umění v Karlových Varech v roce 1980 představuje obměněnou reprízu velké autorovy retrospektivy, která se uskutečnila v roce 2019 v Oblastní galerii Liberec. Nabízí panoramatický pohled na obrazovou tvorbu Josefa Jíry obohacenou o jeho unikátní cestovní deníky. Název výstavy reflektuje dva možné způsoby interpretace, a to jak světskou (život je bohatý sled scén, v nichž každý hraje svou roli), tak i křesťanskou (v pozadí všeho dění se nachází Bůh-Stvořitel). Osobnost Josefa Jíry se realizovala v obou.

Autor byl mnohovrstevnatou uměleckou individualitou; malířem, hluboce ukotveným ve svém rodném kraji – básníkem Podkrkonoší, který celý život přijímal impulzy z krajiny svého dětství s jeho dvěma centry, rodičovským domem na Malé Skále s dlouhými stíny v údolí Jizery a chalupou prarodičů na výšinách v nedalekých Horkách. Umělec však maloval zejména vnitřní, zvláštně potemnělou atmosféru této krajiny, poznamenanou severským duchem melancholie, smutku a křesťanských mystérií. Důležitou součástí Jírovy krajiny jsou lidé a jejich osudy, ve výsledku se prolínají prvky přírody blízké i vzdálené, život člověka i zvířete. Spjatost s regionem se však právě u Josefa Jíry vzácně snoubila s celostátním významem. Jeho styl a umělecké výrazové prostředky jej čím dál více vřazovaly mezi výrazné výtvarné fenomény druhé poloviny 20. století.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku