Arnošt Procházka byl český literární a výtvarný kritik a překladatel moderní evropské literatury… svou činností organizační a vydavatelskou se navíc stal základní postavou počátků českého moderního umění. Byl osobností tajemnou, kontroverzní a nenahraditelnou, byl autorem evropského formátu, ke kterému se dnes stále častěji obracíme.

Nyní vychází dosud tolik chybějící publikace shrnující literární dílo legendárního dekadenta Arnošta Procházky. Jmenuje se Kritiky a eseje z let 1892 – 1924 a zahrnuje tak rozsáhlé a pro české umění tolik důležité úsilí. Na 1142 stranách shromáždil autorovu činnost zkušený vědec, odborník – editor Luboš Merhaut. Zájemci o výtvarné umění možná znají jeho spolupráci na knihách a výstavách o českém umění přelomu 19. a 20. století. Připomeňme například projekt V barvách chorobných: idea dekadence a umění v českých zemích 1880 – 1914 (2006) či vydání Moderní revue 1894 – 1925 (1995), které Merhaut připravil s historikem umění Otto M. Urbanem. Luboš Merhaut (Institut pro studium literatury) nyní edičně uspořádal a doslovem opatřil významnou publikaci o díle Arnošta Procházky, potažmo jeho době. Byla to klíčová osobnost pro vznikání a formování českého moderního umění, ale i obecného cítění na prahu nové doby. Kniha Kritiky a eseje nemá jen hodnotu dokumentu, ale je pramenem pro chápání širších a hlubších souvislostí, které směřují až k dnešku.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku