Letiště jsou si na celém světě fádně podobná – jen málokteré je osobité s vlastním nezaměnitelným stylem. Mezi ty originální má v budoucnu patřit pražské Letiště Václava Havla, a to díky nizozemskému architektonickému MVRDV. Tento ateliér má za sebou řadu skvělých projektů, nyní také mimořádnou stavbu zvanou „Depot“ . Jedná se o unikátní zrcadlovou stavbu v Rotterdamu – oválný depozitář pro obrazy Rembrandta, van Gogha a dalších mistrů. Také pražské letiště bude v budoucnosti oplývat nápady, ale i typickou zelení, s kterou tito tvůrci tak rádi pracují. „Při průchodu bezpečnostní kontrolou budete obklopeni zelení české krajiny – na stropě, který ji zobrazuje, i na okolních prostranstvích, kde se nacházejí rostliny typické pro český biotop. Při cestě zpět do České republiky budete mít pocit skutečného návratu,“ říká Winy Maas, zakládající partner nizozemského studia MVRDV.
Pražské letiště tedy bude veřejnost a celkový provoz obklopovat „českou zelení“, na stropě budou navíc k vidění další přírodní prvky digitálním způsobem. Takto ozvláštněné budovy by měly při návratu do České republiky vyvolat již z dálky dojem zdejšího typického prostředí nebo pro mnohé pocit domova. Celková užitná plocha nových budov má být 83 000 metrů čtverečních.
Vítěz architektonické soutěže navrhl dvě či tři nové budovy (jedna je rozdělena na půl), což představuje rozšíření Terminálu 1 o nový prostor pro centrální bezpečnostní kontrolu, obchodní plochy a VIP salónky nebo na střeše umístěný vertiport (místo pro vertikální přistávání helikoptér, dronů apod.). Dále se počítá s novým hotelem, konferenčním místem a parkovištěm. Originální stavba („kterou si už nebude možné splést s jinou na světě“) je součástí investičního plánu za 32 miliard korun.
Příjezd na Letiště Václava Havla bude osvěžující – slavné studio sem navrhlo nejen tři moderní budovy s flexibilní otevřeností do budoucnosti. Jejich fasády budou zářit “jako lucerny”, ale vznikne zde i jakási česká krajina. V exteriéru bude dominantní rovněž potištěné sklo obsahující fotovoltaiku, která bude vyrábět část energie spotřebované provozem budov.
„Tyto tři budovy – navržené společně s nizozemskou společností NACO (Netherlands Airport Consultants) – budou společně prvními prvky letiště, které cestující uvidí po příletu, ať už přistávají letadlem, nebo na letiště přijíždějí autem, taxíkem či autobusem. Přístavby samotného Terminálu 1 rozšiřují stávající odletovou halu směrem na východ, a to ve dvou fázích, přičemž v první z nich budou umístěny další prostory pro odbavení cestujících, jako je například bezpečnostní kontrola. Na druhé straně letištního bulváru se ve třetí budově návrhu nachází konferenční prostory a hotel na vrcholu parkovacího objektu. Návrh využívá výhod klínovitého tvaru pozemku a ve svém předním rohu zahrnuje velkolepou pětipodlažní vstupní halu, která vítá návštěvníky přijíždějící k letišti. Stejně jako dvě budovy pro rozšíření letiště je zahalena satelitním snímkem země, jehož část je umístěna na stěně haly. Stejně jako u ostatních budov je klíčem k návrhu flexibilita, která umožňuje přizpůsobit se případným změnám programu v průběhu času,“ dodává k projektu, který by mohl v Praze začít vyrůstat v letech 2028 až 2029.
-red-
Foto a vizualizace projektu: MVRDV
Diskuze k tomuto článku