“Musíte si zachovat fantazii a schopnost žasnout nad realitou kolem sebe, to je asi tak celé.” – M.C. Escher
Muzeum výtvarného umění v Houstonu v těchto dnech nabízí největší a nejkomplexnější výstavu děl M.C. Eschera, která kdy byla prezentována. Obsahuje více než 400 tisků, kreseb, akvarelů, tištěných tkanin, konstruovaných objektů, dřevěných a linoleových bloků, litografických kamenů, skicáků a pracovních nástrojů umělce, který se považoval především za matematika.
Maurits Cornelis Escher (1898–1972), populárně označovaný jako M.C. Escher, se narodil v Nizozemsku a je mezinárodně známý pro své fascinující “mentální obrazy”, které se spojují s matematikou a různými vědními obory. Byl považován za “umělecké hnutí jednoho muže” a zůstal mimo “artový” establishment. Jeho tvorba rezonovala zvláště v psychedelické éře 60. a 70. let, ale ceněn a oblíben je dodnes.
Výstava s názvem Virtuální realita, která pokrývá celou umělcovu kariéru, čerpá z nejrozsáhlejší Escherovy sbírky na světě. Vlastníkem této kolekce je Michael S. Sachs, který v roce 1980 získal 90 procent Escherova majetku. Umělcova jedinečná a někdy znepokojující díla s jejich orchestrací multidimenzionálních alternativních realit se stala ikonami 20. století. Escherovy kresby a grafiky se vyvinuly z realistických pozorování světa a také z jeho představivosti… kdy zkoumá vztahy mezi uměním a vědou, řádem a chaosem či logikou a iracionalitou. Výstavu doprovázejí interaktivní pomocné místnosti, kde si návštěvníci mohou hrát s optickými iluzemi.
► Audio průvodce
Zvukový průvodce výstavy se ponoří do vybraných uměleckých děl s komentářem kurátora, grafiků, vědců, matematiků a dalších.
Video z ateliéru ZDE. Dílo ve filmu ZDE. M.C. Escher ve vzpomínkách svého syna ZDE.
Virtuální realita: Umění M.C. Eschera ze sbírky Michaela S. Sachse /13. března – 5. září 2022
M.C. Escher je dnes slavný a světově proslulý! Jaká byla jeho cesta?
Začátek kariéry
Během počátku svého směřování měl Escher několik výstav svých prací, první v roce 1923 v Sieně v Itálii v “Circolo Artistico Senese”. Později se představil v Haagu, v umělecké galerii “de Zonnebloem” v Amsterdamu, Leidenu a na dalších místech. Během svého života měl celkem 319 vlastních výstav.
Jednalo se o výstavy raných prací, většinou jeho italských tisků. Když Escher opustil Itálii v roce 1936, italská krajina, jeho zdroj inspirace byl ztracen a musel se obrátit ke svému vnitřnímu já.
Cesta ke slávě
V roce 1950 měl Escher spolu s devíti dalšími grafiky výstavu v belgických Antverpách. Jeden z návštěvníků, belgický spisovatel a grafik Mark Severin, byl Escherovou prací tak ohromen, že napsal článek do anglického uměleckého časopisu “The Studio”.
Tento text četl americký novinář, který navštívil Eschera v jeho ateliéru v Baarnu a v roce 1951 napsal dva dlouhé články pro časopisy Time a Life, které byly začátkem Escherovy cesty ke slávě.
V roce 1954 se v Amsterdamu konal Mezinárodní matematický kongres a z jejich iniciativy získal Escher velkou výstavu v muzeu Stedelijk. To zase vedlo k jeho první velké výstavě v White Gallery ve Washingtonu D.C.
Miliony nadšených fanoušků!
Od té doby jeho práci viděly miliony lidí po celém světě. Výstavy se konaly v USA, Kanadě, Japonsku, Číně, Austrálii, Rusku, Anglii, Itálii, Španělsku, Portugalsku, Finsku a Dánsku, abychom jmenovali alespoň některé. A samozřejmě v neposlední řadě Nizozemsko!
V posledních letech se zvyšuje počet návštěvníků. V roce 2011 byla výstava Escher v Rio’s Centro Cultural Banco do Brazil nejnavštěvovanější uměleckou výstavou na světě se 780 000 návštěvníky za šest týdnů!
Upoutávka na skvělý životopisný film M.C. Escher: Journey into infinity ZDE.
M. C. Escher / podrobnější analýza jeho vizuálních principů:
Maurits Cornelis Escher: Leeuwarden, Nizozemsko, 17. června 1898 – Hilversum, Nizozemsko, 27. března 1972.
Lépe známý jako M.C. Escher, je jedním z největších umělců a designérů dvacátého století. Jeho dílo, které zpochybňuje obvyklé způsoby reprezentace, je tvořeno nemožnými postavami, dlaždicemi a imaginárními světy z dřevorytu, dřevorytu a litografie.
Pro matematiky: byl umělcem, pro umělce: byl matematikem.
Escher je obtížné klasifikovat jako umělce. Bylo provedeno několik interpretací jeho děl, ale skutečnost je taková, že Escher zachytil to, co se mu líbilo: řešení matematických problémů, vizuální hry a mrknutí na diváka. Vize, někdy, které k němu přicházely v noci, které prošly jeho představivostí a o kterých věřil, že si zaslouží být zachyceny v jeho obrazech.
Analýza jeho děl, jak je definoval Bruno Ernst, jeden z jeho životopisců a osobní přítel, umožňuje jejich rozdělení v zásadě do tří témat a různých kategorií:
- Struktura prostoru – včetně krajiny, světového vztahu a matematických těles.
- Struktura povrchu – Metamorfóza, cykly a aproximace k nekonečnu.
- Projekce trojrozměrného prostoru na rovinu – Tradiční obrazové znázornění, perspektiva a nemožné postavy.
Obecná charakteristika jeho práce:
- Vizuální hry.
- Použití černé a bílé (ve většině).
- V černobílých obrazech je hlavním protagonistou hra světla a stínu, stejně jako textury věcí, které pomáhají rozlišovat tvary.
- Dualita, hledání rovnováhy a symetrie.
- Nekonečné versus omezené.
- Nemožné postavy.
- Zesíťovaná pozadí s různými vzory.
- Imaginární světy.
- Optické iluze.
- Skrytá překvapení.
- Tisk prostorů bez omezení.
- Pocit normálnosti v abnormálním nebo nemožném.
- Platónská tělesa, Möebiovy pásky, hyperbolická geometrie atd.
- Nahrazení pevných tradičních principů novými zákony a podivnými geometrickými principy.
- Paradoxní prostory, které zpochybňují obvyklé způsoby reprezentace.
- Cykly, metamorfóza, teselace a překlady.
Escher nezakládal svou práci na pocitech a vždy se snažil vytvořit svůj vlastní vesmír. Vyhněte se použití prvků předchozích prací (s výjimkou zakázek).
Přesto můžeme v jeho dílech najít opakující se témata: dualita prostřednictvím reverzibilních obrazů a hledání rovnováhy, použití černé a bílé, symetrie, nekonečno versus omezené.
Níže je uveden výběr jeho děl, ve kterých můžete ocenit rozmanitost a neomezenou kreativitu Eschera.
MOEBIUS: Pás nebo stuha Möbia (/ˈmøbiʊs/) nebo Moebia (/moˈebius/) je povrch s jednou plochou a jedním okrajem. Má matematickou vlastnost, že je neorientovatelný objekt. Je to také ovládaný povrch. Nezávisle ji objevili němečtí matematici August Ferdinand Möbius a Johann Benedict Listing v roce 1858.
MOZAIKA: Mozaikování je pravidelnost nebo vzor postav, který zcela pokrývá nebo dláždí rovný povrch, který splňuje dva požadavky: 1. Že neexistují žádné mezery a 2. Aby se čísla nepřekrývala.
Teselace jsou vytvořeny pomocí izometrických transformací na počátečním obrázku.
Různé kultury v průběhu času používaly tuto techniku k vytváření chodníků nebo mozaikových stěn v katedrálách a palácích.
FRAKTÁLY: Fraktály jsou objekty, které mají opakující se tvary v různých řádech. Některé z hlavních charakteristik fraktálních objektů jsou: zlomková dimenze, složitá struktura v plném měřítku, nekonečná bifurkace a vlastní podobnost.
“Pro mě zůstává otevřenou otázkou, zda patří do oblasti matematiky nebo umění.” M.C. Escher
METAMORPHOSIS: Je to proces, kterým objekt nebo entita mění tvar. Transformace-Metamorfóza: Nevratná změna.
Diskuze k tomuto článku