Jeden z nejvýraznějších expresivních malířů současné české výtvarné scény Martin Salajka se představuje ve Ville Pellé svou doposud nejobsáhlejší samostatnou výstavou. Na výstavě s názvem Mimikry návštěvníky zaujmou obrazy plné barev, které jsou výjimečně výrazné i znepokojivé, ale zároveň velmi srozumitelné.
Mimikry jsou známé zejména ze světa flóry a fauny jako schopnost splynout s okolím, přizpůsobit se, oklamat nepřítele a zvýšit šanci na přežití. Autor je ovšem chápe v širším smyslu, nachází je v neuchopitelnosti a matoucí proměnlivosti každodenního života, osobní zkušenosti i mýtu. Tušené přízraky či stíny se rozplývají stejně tak nečekaně jako se objevily. Skryté jsou i jejich významy, takže je možné vnímat jednotlivá zobrazení symbolicky. To vše dokáže ve své intenzivní, místy až Váchalovsky znepokojující malbě autor postihnout. Střety s přetvářkou či maskováním, ale i reálnými mimikrami, provází a provázely v obecné rovině Martina Salajku jak v drsném venkovském prostředí rodného Slovácka, tak v životě a hledání sebe sama uprostřed džungle hlavního města i v reálných zkušenostech chovatele chameleónů, mistrů skutečných mimiker ze zvířecí říše.
„Výstava Martina Salajky je pro nás dalším významným počinem v programové linii, sledující originální tvůrce mladší a střední generace, kteří mnohdy díky své neochotě ke kompromisům stojí mimo hlavní proud,“ dodává ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová.
Letos jedenačtyřicetiletý Martin Salajka, absolvent ateliéru malby Michaela Rittsteina na pražské akademii, reflektuje některé aspekty současného života, jejichž proměnlivost je obvykle matoucí a neuchopitelná, východiskem je mu při tom osobní mytologie. Na jeho plátnech se stejně tak setkávají ryby a chameleoni i městské přeludy potulující se labyrintem nočních ulic. Jde spíše o tušené přízraky či stíny, které se rozplývají stejně tak nečekaně jako se objevily. „Uvěřitelnost Salajkových obrazů – jakkoli zdánlivě pracuje na hraně reality, tedy s neuvěřitelnými parametry – vyplývá z toho, že maluje v podstatě jen to, co má sám prožité na vlastní kůži a dobře zná,“ vysvětluje kurátor výstavy Radek Wohlmuth a dodává: „Nepřekvapí tedy, že vjemy nočního chodce se mu vryly do paměti při temných procházkách parky v době lockdownu, tím méně, že je vášnivým rybářem, ani že sám právě chameleóny doma chová. Jednotlivé motivy se zároveň vizuálně propisují do jeho malby nebo slouží jako emotivní či významový katalyzátor a dostávají tak symbolický přesah.“
Martin Salajka se narodil 30. března 1981 v Uherském Hradišti, kde v letech 1997 až 2002 vystudoval obor užité malby na tamní Střední uměleckoprůmyslové škole. Malbu studoval dále na Fakultě výtvarných umění v Brně u docenta Petra Veselého a na pražské AVU v ateliéru malby Michaela Rittsteina, kde absolvoval v roce 2008. Zúčastnil se desítek kolektivních výstav u nás, ale i v maďarské Budapešti či Londýně.
Tvorbu Martina Salajky doprovází inspirace například zkratkovitostí a dětským výtvarným projevem Aléna Di-više, spontánní kresbou Jiřího Načeradského a samozřejmě také tvorbou Josefa Váchala. Autor stojí do jisté míry mimo klasickou zobrazivou malbu a nepřistupuje k obrazu se apriorní racionalitou, ale výsledný obrazový celek u něj utváří přirozenost a fantazie expresivními tahy štětce a probleskující barevností. Extrémy naší společnosti a umění se propisují také do výsledného výrazu Salajkovy tvorby, kterou ovládá primitivní, ale velmi pronikavá energie. Výstava Mimikry v Galerii Villa Pellé je jeho dosud největší samostatnou výstavou.
Doprovodný program k výstavě, která potrvá do 2. října 2022:
Komentovaná prohlídka s kurátorem a umělcem
6. 9. v 18.00
Cena 120 Kč / 90 Kč
Tvůrčí dílna
18. 9. 2022 ve 14:30
V kůži chameleona
Vydejte se s námi za dobrodružstvím do barevného a magického světa zvířat! Tvůrčí dílna inspirovaná obrazy malíře Martina Salajky vám představí proces splynutí živočicha s okolním prostředím tak, jak to umí jen chameleon. Ukážeme si, jak takového chameleona vy-tvořit a jak ho zamaskovat, aby ho nikdo neviděl. K tvorbě budeme používat výrazné barevné pastely a kresbu vytvoříme na velké černé čtvrtky, které společně schováme do zahrad vily.
foto: archiv a David Neff (portrét)
Diskuze k tomuto článku