• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Neděle, 3 prosince, 2023
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Milovaný obraz Maxe Beckmanna míří do dražby

Milovaný obraz Maxe Beckmanna míří do dražby

Autor: - red -
Před 1 rokem
v rubrice Dílo
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Žluto-růžový autoportrét Maxe Beckmanna je mimořádné dílo, které půjde do dražby – a očekává se, že se prodá za rekordních 30 miliónů eur. To by znamenalo německý aukční rekord. Jedná se o malbu z roku 1943 vytvořenou během umělcova nizozemského exilu, kam utekl před nacismem. Z výrazu jeho tváře lze vyčíst nezvyklý lehký úsměv ze záchrany života, ale i melancholii ze ztráty domova. Jindy sebevědomý muž pociťoval i v těchto dobách lásku a vděk ke své ženě, která mu pomáhala po jeho boku.

Pro aukci přichystaný obraz byl původně dar manželce Quappi, která si ho – na rozdíl od jiných umělcových prací – ponechala až do své smrti v roce 1986. Poté se dílo nalézalo v soukromé švýcarské sbírce a celé roky nebylo od poloviny 90. let na veřejnosti k vidění. Nyní se objevilo, aby bylo prodáno novému vlastníkovi. Max Beckmann (1884 – 1950) se těšil před nástupem fašismu v Německu obrovskému uznání a byl oblíbencem celé řady soukromých sběratelů. Od roku 1937 bylo však jeho dílo nacisty označováno za „zvrhlé“ a odstraněno z veřejných muzeí.

REKLAMA
Nacisty bylo Beckmannovo dílo považováno za „zvrhlé“

Před osobními represemi stačil odjet do Amsterdamu, kde žil 10 let v exilu, než se přestěhoval do Spojených států. „Tichá smrt a požár všude kolem mě, a přesto žiju,“ napsal si do deníku stále více obklíčeného Holandska. Nežil zde v chudobě, ani mu nehrozila deportace do koncentračního tábora, přesto trpěl a bál se, když německá vojska obsadila roku 1940 jeho novou zemi. Zde vytvořil během této dekády jedny z nejlepších obrazů. Na rozdíl od nabízeného prosvětleného Autoportrétu (s „výrazem vzdoru“) byly malby z této doby typické svou potemnělou náladou.

Manželé Beckmannovi

Max Beckmann nakonec zemřel v New Yorku ve věku 66 let na infarkt na chodníku během cesty do Metropolitního muzea umění, kde byl vystaven jeho „Autoportrét v modrém saku“. (Vlastní podobizna byla umělcovým častým námětem).

Čtěte také

Man Ray: Nezničitelný metronom jako láska k Lee…

Man Ray: Nezničitelný metronom jako láska k Lee…

Před 1 měsíc
Claude Monet a jeho znovunalezený obraz leknínů…

Claude Monet a jeho znovunalezený obraz leknínů…

Před 2 měsíce
Žluto-růžový autoportrét Maxe Beckmanna z roku 1943 si nechala jeho manželka až do své smrti

„Od roku 1945 nebylo na německém aukčním trhu nabízeno žádné srovnatelné umělecké dílo,“ řekla Micaela Kapitzky, ředitelka a partnerka berlínské aukční síně Grisebach, která se zabývá prodejem, který proběhne 1. prosince. Jeho potenciální prodejní cena byla stanovena na neuvěřitelných 20 – 30 milionů eur (21-31 milionů dolarů) – jedná se tedy o nejvyšší předaukční odhad za Beckmannovo dílo.

Obraz byl tento týden vystavován premiérově a z bezpečnostních důvodů za sklem, aby se zabránilo vandalismu klimatických aktivistů, kteří poškozují poslední dobou umělecká díla.

Soukromé sbírky, muzea a další instituce po celém světě projevily zájem o získání obrazu. Jeho historický a společenský význam tlačí jeho hodnotu prudce nahoru uprostřed vzkvétajícího německého trhu s uměním, který profituje z problémů s Brexitem.

Ptačí peklo bylo vydraženo v roce 2017

Expresionistické obrazy Maxe Beckmanna jsou dnes považovány za vrcholná díla 20. století a jejich cena prudce roste. Například protinacistické „Ptačí peklo“ bylo v Londýně roku 2017 vydraženo v Christie´s za 36 miliónů liber (46 milionů dolarů, v té době 41 milionů eur), což znamenalo nový aukční rekord pro tohoto německého umělce (video z průběhu dražby zde). Podle pořadatelů blížící se aukce se však řada zájemců o umění otočila k Londýnu zády v důsledku brexitu – potížemi s dopravou a celními komplikacemi. A německý trh z toho prý začíná těžit.

Portrét milované manželky Quappi v růžovém svetru z let 1932 – 34

V současné době probíhá do 12. března 2023 v mnichovské Pinakotéce tematicky zaměřená výstava Max Beckmanna. Na ní je také představeno malířovo slavné dílo – rozměrný triptych Odjed (1932 – 35), které zapůjčilo Muzeum moderního umění v New Yorku.

Odjez Maxe Beckmanna na současné výstavě v Mnchově :
Rozsáhlá monografická výstava je věnována tématu cestování, které mělo pro Maxe Beckmanna (1884–1950) existenciální význam v biografickém i symbolickém smyslu. Jeho život byl poznamenán tragickými zážitky z války a vykořenění, emigrace a exilu, ale také okouzlujícími dovolenými – touhou po svobodě a cestování. Přibližně 100 zápůjček z významných soukromých i veřejných Beckmannových sbírek v Evropě a USA, jako je například první triptych Odjez zapůjčený z MoMA, ukazuje obrovskou škálu cestovatelsky orientovaných obrazových motivů a konceptů. Díky daru z rodinné pozůstalosti Maxe Beckmanna do Bavorského státního malířského archivu Bavorských státních malířských sbírek v roce 2015 je poprvé představena řada dosud neznámých materiálů a dokumentů, jako jsou fotoalba a filmy, které poskytují nový a aktuální pohled na umělce.

-red-

foto: archiv

Tagy: Kurt SchwittersMax Beckmann

Relevantní články

Dada Kurt Schwitters a jeho legendární URSONATE / zde
Příběhy

Dada Kurt Schwitters a jeho legendární URSONATE / zde

Před 3 roky

URSONATE patří k vrcholným „číslům“ dadaistického přednesu. Je to bezesporu kontroverzní dílo... vznikající v německém Hannoveru, stranou tehdejších kulturních center....

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Utajený Pavel Salák: Muž, který sázel borovici blatku

    Utajený Pavel Salák: Muž, který sázel borovici blatku

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Tereza Matějčková – V čem to dnes vlastně žijeme…?

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Tomáš Polcar: Soma, Hnití plodí žití a další cykly / GBR

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Tajemný kabinet profesora Beneše / příroda a umění

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • František Skála: Obrazy – přírodní barvy a imaginace

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

*Registrací a přihlášením na naši stránku souhlasíte s podmínkami o zpracování / ochraně osobních údajů Zásady ochrany osobních údajů
Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop