V roce 2012 – bylo vydraženo významné dílo Paula Cézanna. Jeho Hráči karet existují v pěti verzích: všechny se nacházejí v renomovaných světových sbírkách jako jsou Musée d´Orsay v Paříži, Courtauld Institute of Art v Londýně, Barnes Foundation ve Filadelfii nebo Metropolitní muzeum umění v New Yorku. Naposledy – před 10 lety- přibyl do tohoto exklusivního klubu Katar, který se chce rovněž stát mezinárodním intelektuálním centrem.
Hráči karet byli vydraženi za více než 250 milionu dolarů, což byla dosud nejvyšší částka zaplacena za umělecké dílo – a tím nasadila nová měřítka na trhu s moderním uměním. Postimpresionistický obraz znázorňující dvojici rolníků z Aix-en-Provence, kteří hrají karty, patří k vrcholným malbám „otce moderního umění“, který inspiroval nejen Picassa a další kubisty v přetváření pozorované reality.
Prodej tohoto vzácného Cézanna z let 1892 – 93 se vlastně uskutečnil (jak se později provalilo) již v roce 2011. Jednalo se o jakousi tajnou dohodu vyjednanou na Arabském poloostrově, místa, které se stává dobrou a lákavou destinací současného uměleckého či obchodního dění.
Katar (a jeho hlavní město Dauhá) není jen místem pro ty, kteří mají soukromé tryskáče, ale je to také rostoucí intelektuální a mediální centrum. Hostí ústředí Al Jazeery, kampusy na Středním východě v Georgetownu, Texas A & M a Severozápadní univerzity… také jeden z nejambicióznějších projektů a kulturních cílů.
V roce 2010 Katar mimo jiné otevřel své Arabské muzeum moderního umění a Katarské národní muzeum, které vytvořil hvězdný architekt Jean Nouvel. To je také prostor, pro který byl Cézanne před deseti lety zakoupen, aby stanul po boku slavných děl Marka Rothka, Andy Warhola a Demiana Hirsta, které Katařané nakoupili a vytáhli do výšin v nákupní horečky.
Královská rodina Kataru však své nákupy, za kterými stojí, nekomentuje. A úzký kruh aukcí, domů, úředníků a prodejců, s nimiž spolupracuje, zpravidla podepisuje dohody o mlčenlivosti. I tak několik zdrojů potvrzuje rekordní nákup Cézannových The Card Players / Hráčů karet.
A jak Katar získal slavného Cézanna? Řecký lodní magnát George Embiricos po léta vlastnil oceňovaný obraz, ale jen zřídka ho půjčoval. Bavil se vzrůstajícími finančními nabídkami, ale nenechal se zviklat – věděl co má… Před několika lety byl dokonce obraz uveden časopisem Artnews jako jedno z nejlepších světových uměleckých děl, které je stále v soukromých rukou.
Až krátce před svou smrtí – v zimě 2011 začal Embiricos vyjednávat o jeho prodeji v rámci řešení svého celého majetku. Dva obchodníci s uměním – William Acquavella a další, o kterém se říká, že jím je Larry Gagosian – nabídli za obraz více než 220 milionů dolarů. Tak to alespoň uvedli lidé blízcí této záležitosti. Zájemci o malbu se začali hlásit. Ale královská rodina z Kataru, aniž by se dohadovala o ceně, všechny předběhla a nabídla rovnou 250 milionů dolarů. (Některé odhady dokonce uvádějí, že Katar zaplatil až na 300 milionů dolarů).
Katar se stal aktivní silou uměleckého trhu zhruba před několika lety, kdy šejk Saud Al-Thani, ministr kultury a druhý bratranec katarského emíra, zahájil bezprecedentní „globální výdajové řádění“. To sice skončilo potupně, když byl šejk v roce 2005 zatčen za zneužití veřejných prostředků (časem byl propuštěn). Nyní jeho bratranec emír Saud al Saud pokračuje v dosud nevídaných nákupech.
Je tato nákupní horečka u konce? Ani náhodou. Katar uskutečnil další významnou akvizici, když najal předsedu Christie’s Edwarda J. Dolmana jako výkonného ředitele Úřadu pro muzea. Nákupy pokračují…
P.S. Několik verzí Hráčů karet je dnes v nejprestižnějších světových sbírkách: Karetní hráči – Wikipedie (wikipedia.org)
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku