Před nedávnem se objevil v nabídce aukčního domu Sotheby´s pozoruhodný obraz René Magritta a britský trh s uměním se nyní dočkal dalšího překvapení. Tím je nyní ohlášená kolekce pěti obrazů Claude Moneta – malíře a průkopníka slavného impresionismu. Tyto malby mají být draženy počátkem března na aukci v Londýně. Nabídka Sotheby’s bude tedy zahrnovat nejen Magrittovo surrealistické L’empire des Lumières za odhadní cenu 45 milionů liber, ale také soubor obrazů novátorského impresionisty, který došel až na pomezí abstraktního malířství.
Monetovy nabízené obrazy pocházejí ze soukromé americké sbírky a jejich přepokládaná cena je 50 milionů dolarů (35 milionů liber). Jejich malba podle odborníků představuje názorný posun od klasického impresionismu, dále k pověstným leknínům a malbám na hranici samotné abstrakce.
Dílo s nejvyšším cenovým odhadem (mezi 15 a 20 miliony liber) se nazývá “Les Demoiselles de Giverny” (1894), což je pravděpodobně způsobeno motivem kupek sena, ačkoli obraz není součástí slavné série “Meules” (Haystacks) malované mezi lety 1890 a 1891. Z tohoto okruhu byla jedna malba prodána v Sotheby’s za 110,7 milionu dolarů již v roce 2019. A skromnější varianta “Les Demoiselles de Giverny” byla vydražena před 10 lety v Christie’s za 9,6 milionu dolarů.
Březnová aukce zahrnuje další dvě krajiny od Moneta. “Glaçons, environs de Bennecourt” (namalovaný v zimě 1892-93 a odhadovaný na 5-7 milionů liber) představuje typickou scénu zamrzlé Seiny, která podle Sotheby’s “ukazuje Monetův pokrok směrem k jeho leknínovým malbám z 20. století“. “Sur la falaise près de Dieppe, soleil couchant” je zajímavý a poněkud schematický pohled na normanské pobřeží, ve kterém Monet, jak správně poznamenává Sotheby’s, znovu zachycuje barevnou paletu, kterou použil při svých pohledech na pobřeží Středozemního moře. Obraz, který je nyní odhadován na cenovou hladinu mezi 3,5 a 5 miliony liber, byl v roce 2004 vydražen za 847 500 dolarů.
Po “Les Demoiselles de Giverny“, dílo s nejvyšším odhadem předprodeje (10-15 milionů liber) je “Massif de chrysanthèmes“, namalované v roce 1897. Jasný a živý v kontrastu s tlumenými tóny “Les Demoiselles”. Obraz je jedním z nejlepších Monetových zátiší – malíře, který nikdy nevěnoval mnoho pozornosti tomuto žánru. Dílo bylo vydraženo za 2,35 milionu dolarů v Christie’s v květnu 2004. Další malé zátiší umělce, “Prunes et Abricots“, namalované kolem let 1882-85, je nejmenším dílem ve skupině a také s nejskromnějším cenovým odhadem (1,2 milionu liber a 1,8 milionu liber).
Massif de chrysanthèmes je jedním ze čtyř zátiší věnovaných chryzantémám namalovaným Monetem v roce 1897. Radikálně zpochybňující dlouhou a slavnou tradici malby zátiší, jak námětem, tak i kompozicí – v níž květiny zabírají celé plátno, přičemž okraje obrazu ořezávají kompozici (směřují ven z formátu). Tyto odvážné kompoziční postupy měly mnoho společného s Monetovou fascinací Japonskem, kterou sdílel s mnoha svými současníky. V roce 1854 se japonské přístavy poprvé za 200 let otevřely západnímu obchodu, což vyvolalo módu pro japanismus, který pronikl téměř do všech aspektů západního života.
V té době se Monet poprvé setkal také s japonskými tisky – používanými jako balicí papír v obchodě s kořením v Nizozemsku. Rychle se stal vášnivým sběratelem a zdobil stěny svého ateliéru tisky, které znázorňovaly květiny včetně chryzantém. Kompozice obrazu byla téměř jistě inspirována prací velkého japonského grafika jménem Hokusai, jehož tisky “Velkých květin” Monet vlastnil. Ve skutečnosti je vliv Hokusaiových zobrazení květin bez pozadí vidět také v Monetových Leknínech a není náhodou, že umělcovy první lekníny pocházejí ze stejného roku, kdy vytvořil tyto detailní obrazy květin. Podobně má chryzantéma v Japonsku zvláštní postavení – symbol moci a často i samotné země. Snad příhodně byl tento obraz naposledy vystaven v Japonsku v roce 1995 a stal se načas součástí i soukromé japonské sbírky.
Sotheby´s shrnuje svou nabídku:
Les Demoiselles de Giverny, odhadovaný na 15 až 20 milionů liber, představuje jeden z nejznámějších malířových motivů. Jedná se o kupky obilí, i když v tomto případě jsou volněji uskupené. Když se k tomuto tématu Monet vrátil v roce 1894, po slavné sérii kupek sena, které namaloval v letech 1890-91, použil symbol venkovské Francie, aby pokračoval ve svém průkopnickém průzkumu budování plátna s barvou. Bohatě pokrytý povrch díla demonstruje Monetovo sochařské využití média, které se dívá ve vývoji snad až k horizontu abstrakce.
Glaçons, environs de Bennecourt, odhadovaný na 5 – 7 milionů liber, také ukazuje Monetův pokrok směrem k jeho leknínovým malbám 20. století, které začal jen o několik let později. Koncem prosince 1892 a ledna 1893 zažívala řeka Seina silné mrazy a husté sněžení.
Sur la falaise près de Dieppe, soleil couchant, namalovaný v roce 1897, odhadovaný na 3,5 až 5 milionů liber, pochází ze série děl zobrazujících pobřeží Normandie. Monet zde používá měkkou středomořskou paletu k malování dramatického severního území Francie. Redukce přírodních forem na jejich podstatu pomocí gestického štětce představovala Monetovy první vpády do abstrakce. V době své smrti se stal abstraktním malířem sám o sobě, který měl obrovský vliv na generaci umělců, kteří následovali.
Skupinu doplňuje Prunes et Abricots, malované kolem roku 1882-85, tedy v období, kdy Monetova tvorba začala oslovovat širší publikum a získávat stále větší uznání. V roce 1882 si legendární obchodník s uměním Paul Durand-Ruel objednal sérii dekorativních panelů zobrazujících květiny a ovoce pro velký salon ve svém pařížském bytě. I když Prunes et abricots nebyl součástí konečné zakázky, patří k okouzlujícím zátiším odhadované na £ 1.2 – 1.8 milionů, které bylo získáno do volného prodeje v roce 1890.
Helena Newman, předsedkyně Sotheby’s Europe a celosvětová vedoucí impresionistického a moderního umění, uvedla: “S Picassem a Van Goghem je Monet jedním z nejvyhledávanějších umělců na světě. V posledních letech zájem o něj ještě zesílil – a to mezi sběrateli po celém světě – zejména v Asii, kde je milovanou postavou. Při mapování postupu směrem k jeho velkým leknínovým obrazům těchto pět ohromujících děl brilantně artikuluje příběh Moneta jako otce moderního umění.
Simon Shaw, místopředseda Sotheby’s Fine Arts,řekl: “Monet měl klíčový vliv na abstraktní hnutí 20. století a dlouho po své smrti v roce 1926 zůstává silnou a relevantní silou. Je výmluvné, že v roce 1950, se vzestupem abstraktního expresionismu, Muzeum moderního umění získalo leknín pro svou sbírku – tento symbiotický vztah byl i nadále zkoumán v následujících letech, s průkopnickou výstavou Musée Marmottan “Monet & Abstraction” v roce 2010 a v současné době na výstavě Helen Frankenthaler v Dulwich Picture Gallery v Londýně.
Obrazy Claude Moneta na předaukčních výstavách:
New York 22. – 27. ledna
Hongkong 8. – 9. února
Tchaj-pej 12. – 13. února
Londýn 22. února – 2. března
Přinášíme vám ZDE 5 dosud nejdražších obrazů Claude Moneta prodaných na světových aukcích.
foto: Sotheby´s a archiv
Diskuze k tomuto článku