Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Petr Pavlík, Poutnice v nesnázích. Výstava potrvá do 29. srpna 2021.


Tvorba malíře, kreslíře a sochaře Petra Pavlíka (1945) je po celou jeho tvůrčí dráhu velmi sevřená a koherentní, zkoumající do důsledků úzce vymezený okruh výtvarných problémů. Východiskem každé nové práce je pro něj nulový bod, v ideálním případě oproštěný od předchozí výtvarné a intelektuální zkušenosti. Větší roli než evoluce výtvarného názoru zde hraje opakovaný návrat k nevědomým obsahům, oživovaným specifickou formou tvůrčího automatismu. Výsledkem Pavlíkova způsobu malby, při němž v některých fázích tvorby otáčí plátnem tak dlouho, až zcela znejasní všechny potenciální významy, je „prostor poznání“ – krajina či labyrint v podobě struktury zaplněné aluzemi na empirickou skutečnost. Krajinami zachycenými v momentu zrodu nebo naopak apokalyptickými scenériemi zanikajícího světa procházejí postavy „Poutnice“– matky a plejáda deformovaných postav, „Vohnouta“, mutantů, hybridů a torzálních figur. Pavlíkův fyzický způsob malby, do jehož procesu mohou být zapojeny obě ruce, směřuje ke stavu úplného uvolnění, kdy by byl malíř jen „prostředkem, tělem, skrze které je malováno“.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku