• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Úterý, 28 března, 2023
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Pozoruhodné maličkosti Richarda Kočího

Pozoruhodné maličkosti Richarda Kočího

Autor: - red -
Před 17 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 1 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Čtěte také

Jan Stolín: Kresby jako úvahy nad jsoucím a pomíjivým

Jan Stolín: Kresby jako úvahy nad jsoucím a pomíjivým

Před 21 hodinami
Zbyněk Sedlecký: Inscenace v Telegraph Gallery

Zbyněk Sedlecký: Inscenace v Telegraph Gallery

Před 6 dny

D​​robné záležitosti je název výstavy Richarda Kočího (nar. 1954), umělce, jehož cesta je na české výtvarné scéně v mnohém ojedinělá. V pražské Galerii Diamant představuje tento autor do 28. května práce z posledních let – kresby, grafiky či malbu, ale především celou řadu mimořádných plastik.

Kočí, představitel střední generace, se od většiny svých zdejších souputníků se však liší dlouhodobým zahraničním studiem, které absolvoval v USA a Španělsku, kde také dosud často pobývá. Po etapě klasického sochařství nahlíženého pod vlivem Hanse Arpa či Constantina Brancusiho se věnoval intenzívně grafické hlubotiskové technice. Jindy zas experimentoval s různými materiály (epoxidovou pryskyřicí či syntetickými pastami vrstvenými a proškrabovanými na dřevěných deskách), maloval (v realistických, koloristických i minimalistických intencích), stále však toužil po otevřeném a ryze monumentálním projevu. Od poloviny 90. let se dokonce na čas věnoval novým médiím – především prostorovým instalacím, videu, fotografii a světelné plastice. S počátkem nastupujícího milénia se Kočí po bohatých zkušenostech vrátil k „ruční“- a v jeho případě i velmi náročné – práci. Tento jeho „stavitelský“ projev, reprezentovaný převážně dřevěnými, přesně krouženými objekty, měli diváci možnost shlédnout ve výstavní síni Mánes v roce 2001. Velkoryse pojatou přehlídkou se Kočí také náležitě uvedl do zdejšího povědomí a začal se, byť sporadicky, zúčastňovat i kolektivních přehlídek.

Výstava v Galerii Diamant dále rozvádí a kombinuje vcelku zformovanou ikonografii – tvary připomínající precizně stylizovaná lidská torza, korpusy, ulity, zárodky, klece, schránky, bóje, stavby, labyrinty apod. Dílo zde pokračuje v představování jakýchsi prostorových, kýmsi zde „zapomenutých“, artefaktů – poněkud záhadných, ale i něčím důvěrně známých, přitahujících neodbytně naši pozornost svými archetypálními vazbami. Kočí se však tentokrát rozhodl, poněkud překvapivě, pro menší měřítko. Také svůj oblíbený materiál – složitě vrstevnou a s chirurgickou přesností řezanou překližku – v některých případech vyměnil za ratan, plech, keramiku či plexisklo. Výsledkem je soubor připomínající chvílemi tajemný kabinet kuriozit a důmyslností. Shromážděné předměty stvořené s mistrovským řemeslným zaujetím, dýchající na nás tvarovou a kompoziční rafinovaností a překračují horizont běžného vnímání a praktického užívání. Na podlaze i na stěnách rozlehlé suterénní síně jsou rozprostřeny jak plastické hříčky (např. Kyvadlo, Šach mat, Prodaná nevěsta), tak samozřejmě i obvyklé „metafyzické“ kusy vyvolávající svým kontextovým vytržením a zjevnou (ne)smyslností nečekaná setkání a přemítání (Medúza, Prorok, Ikarus).

REKLAMA

Richard Kočí si přál touto výstavou cíleně rozšířit svůj dosavadní projev o nové prvky – především tedy o nadsázku, vtip a hravost. Nechtěl prvoplánově ironizovat, tendenčně mystifikovat – snažil se spíše „to“ zde odlehčit a v souvislosti se zmenšováním objektů akcentovat také humornější stránku našeho prožívání. Tímto rozhodnutím však neopustil vlastní vytříbený a citlivý pohled na svět a jeho hlubší reflexi, která nabízí zážitky duchovní nebo i jen (na)prostý požitek z formální dokonalosti. Případné nebezpečí bylo zažehnáno. Objekty vypracované v menším – dostupnějším měřítku se nestaly pouhými nezávaznými modely či vyprázdněnými hračkami. I v těchto sevřenějších proporcích s komornějšími rozměry vzbuzují díla na výstavě svým vzezřením náležitý respekt. Také však přitahují upřímný zájem i potřebu tiše, možná až nesměle komunikovat s „věcmi“, které se jeví být jakýmsi zhmotněním trvalé záhady naší existence.

Tagy: Pozoruhodné maličkostiRichard KočíVýstava

Relevantní články

Zvuky/kódy/obrazy v GHMP
Výstavy

Zvuky/kódy/obrazy v GHMP

Před 4 roky

Kdy: do 13. října  |  Kde: Galerii hl. m. Prahy v Domě u Kamenného zvonu Doprovodný program ke stažení Unikátní...

Chůze v šeru Alžběty Skálové
Výstavy

Chůze v šeru Alžběty Skálové

Před 4 roky

Výstava Alžběty Skálové je v plném proudu až do poloviny září Kdy: 28. 6. - 14. 9. 2019  |  Kde:...

Diskuze k tomuto článku

Newsletter

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
  • Videa

© 2019 ArtRevue

Vítejte zpět!

Přihlásit se přes Facebook
Přihlásit se přes Google+
nebo

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Registrovat se přes Facebook
Registrovat se přes Google+
nebo

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

*Registrací a přihlášením na naši stránku souhlasíte s podmínkami o zpracování / ochraně osobních údajů Zásady ochrany osobních údajů
Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se

Novinky na e-mail

Vše ze světa umění každý týden na vašem e-mailu

Jen hodnotné informace ze světa umění, žádný spam. Kdykoliv se můžete z odběru novinek odhlásit.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?