V těchto dnech byl zahájen prodej další velké sbírky moderního umění. Díla, která byla dosud součásti expozice v Muzeu moderního umění v New Yorku (MoMA), budou postupně dražena v podzimních aukcích Sotheby´s. Odhaduje se, že celková částka dosáhne 70 milionů dolarů. Jedná se o díla tvořící soukromou sbírku zesnulého miliardáře Williama S. Paleyho, který ji však již za svého života zapůjčil slavnému newyorskému muzeu. Po jeho smrti vznikla nadace podporující i nadále tuto instituci. Proto výtěžek z nynějšího prodeje pomůže v nelehké době rozšířit online digitální nabídku slavné kulturní instituce. Osmdesát děl z Paleyho sbírky bylo vystaveno v MoMA a první dílo již našlo v prodeji Contemporary Evening včera v Londýně svého nového majitele. Nejsledovanější malba – nazvaná Tři studie pro portrét Henrietty Moraesové od Francise Bacona – se prodala za 28 milionu eur. Další díla budou prodána později – a to 14. listopadu v New Yorku, včetně Picassovy Kytary na stole.
Impozantní kolekce Williama S. Paleyho byla po smrti majitele (1990) svěřena k užívání muzea, kde byl tento zakladatel společnosti CBS emeritním předsedou. Kolekce, která zde byla umístěna více jak půl století, zahrnuje přes 80 artefaktů. Mezi 29 nabízenými položkami jsou díla Francise Bacona, Pabla Picassa nebo Augusta Renoira.
Kvůli poklesu návštěvnosti muzea po pandemii se instituce snaží posílit a rozšířit svůj online provoz. Součástí plánů je vytvoření většího množství virtuálních prohlídek volných či komentovaných kurátory, připravuje se spolupráce s univerzitami či umělecké kurzy, které se rozbíhají postupně již od roku 2012.
Součástí virtuální nabídky zůstane i po fyzickém prodeji Baconův triptych Tři studie pro portrét Henrietty Moraes (1963), který vydělal 14. října při prodeji v Londýně téměř 30 milionů dolarů nebo Picassova Kytara na stole (1919), která visela v ložnici televizního manažera na Manhattanu. Malba by měla přinést 20 až 30milionů dolarů tentokrát na aukci v New Yorku ve stejný den. Les Fraises (1905) – zátiší od Renoira vynese zřejmě 3 až 4 miliony dolarů. Jistě ani díla Joana Miróa, Pierra Bonnarda nebo Augusta Rodina nezůstanou bez povšimnutí a své kupce si najdou.
Jiná významná díla z Paleyho sbírky do aukce nepůjdou a zůstanou v MoMA. K nim se řadí slavný Picassův Chlapec vedoucí koně (1905 – 06) nebo Cézannova malba L´Estaque (1882 – 83).
William S. Paley (1901-1990) „průkopník v zábavním, komunikačním a zpravodajském průmyslu“ začal budovat svou sbírku v roce 1930, kdy nebylo moderní umění mezi sběrateli ještě na výsluní. Sám začal roku 1937 spolupracovat s MoMA (pouhých 8 let po jeho založení), vstoupil do představenstva a následně se stal předsedou a prezidentem této instituce, které zůstal věrný jako její patron celých 50 let.
Kromě toho, že Paley za tu dobu pomohl MoMA získat mistrovská díla pro jeho stálou sbírku včetně Picassových slavných Avignonských slečen (1907), zanechal odkaz i závěť. Svou sbírku zapůjčil k užívání, jeho nadace si ponechala vlastnická práva a obě strany spolupracovaly. Již dva roky po Paleyově smrti muzeum vystavilo celou sbírku a vyslalo výstavu na turné po celých Spojených státech či Kanadě.
Nyní se mnoho z těchto děl může vrátit do soukromých rukou. Paley, syn sběratele a viceprezident jeho nadace, řekl pro Wall Street Journal, že nadace spolupracovala s kurátory MoMA na výběru kusů, které budou prodány.
„Vzpomínám si, jak můj otec miloval krásná umělecká díla, která sbíral a byla i součástí mého dospívání,“ sdělil médiím Paleyho syn William C. a dodal: „Je velmi uspokojivé, že nadace je schopna využít z prodeje vybraných děl z otcovy sbírky něco pro podporu MoMA – instituci, které byl tolik oddaný.“
„Paley Collection“, která zahrnuje obrazy, sochy a kresby, pokrývá časové od druhé poloviny devatenáctého století do počátku roku 1970. Je obzvláště bohatá na díla Cezanna, Matisse a Picassa, ale zahrnuje také významná díla Toulouse-Lautreca, Degase, Deraina, Bonnarda, Gauguina, Rouaulta a dalších moderních mistrů.
-red-
foto: Sotheby´s a archiv
Diskuze k tomuto článku