Už i legendární skupina Die Brücke se stala terčem současné vlny „korektnosti“. V překladu „Most“ byl založen roku 1905 v Drážďanech se symbolickým názvem a cílem „přitáhnout k sobě všechny revoluční a kvasivé síly.“ Projevy členů se vyznačovaly expresivním podáním či „munchovským stylem“… také plošností, hrubými rysy a intenzivní až křiklavou (exotickou) barevností. Formou i motivy se nechávala skupina inspirovat „primitivním“ uměním – především africkým či tichomořským. A to je dnes (prý) kamenem úrazu, respektive poněkud nevhodné nekritickým využíváním koloniálních pozic či aktivit z doby kolem přelomu 19. a 20. století. Evropské státy kolonizovaly dálná území – a evropské umění se inspirovalo objeveným (podnětným i módním) exotismem v době, kdy hledalo nové výrazy pro moderní dobu.


Museum Die Brücke v Berlíně předkládá v těchto dnech výstavu nazvanou „Čí výraz? Umělci Die Brücke v koloniálním kontextu“ naznačující otázku po uměleckém obohacování cizí kulturou. A můžeme se jen domnívat, zda takové téma nastolilo samo vedení muzea či tak učinilo pod tlakem části veřejnosti, která chce napravovat minulé „křivdy“. Možná původně dobře myšlená snaha vychází zde (tak jako u podobných případů po světě) směšně a nemístně.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku