Ursula Schultze-Bluhm, která je známá jednoduše jako Ursula, byla jednou z nejoriginálnějších německých umělkyň druhé poloviny 20. století, avšak její tvorba se teprve náležitě doceňuje. Narodila se Mittenwalde roku 1921 a zemřela v Kolíně nad Rýnem v roce 1999. Právě probíhající výstava v Ludwig Museu nazvaná: Ursula – That’s Me. So What? je první ucelenou retrospektivou v světově respektované instituci, která se věnuje této svérázné tvůrkyni. S odstupem let a příznivější konstelaci nabízí nový pohled na pozoruhodnou tvorbu, která zde představuje 236 děl z různých sbírek včetně pořádajícího kolínského musea. Umělkyně a básnířka Ursula je svou excentrickou a hluboce subjektivní tvorbou pozoruhodnou umělkyní poválečné avantgardy. Surrealistické a poetické prvky jsou hlavními motivy jejích fantazijních světů. V pečlivých drobnopisných kresbách a malbách vytváří tato umělkyně-samouk svébytné dílo, které nelze jednoznačně zařadit do kategorií art brut či outsider art, ani do jiných proudů poválečného figurativního umění. Velkoformátové svatyně a kožešinové asambláže působivě ukazují myšlení této nezaměnitelné umělecké pozice, která opakovaně překračuje běžné hranice…

Ursulin život a dílo (označované jako pozdní surrealismus) nabízí nekonvenční vyprávění o umělecké nezávislosti. Její umění je příkladem myšlenky, že surrealismus není styl, ale životní postoj. Ursula podvrátila realitu a našla zlověstnost v každodennosti, zpochybňovala autority společnosti a umění tím, že si představovala nové světy, ve kterých jsou staré hierarchie „hozeny přes palubu“ a nové způsoby prožívaného života jsou jednoduše myslitelné. Ursula sdílela tuto utopickou představivost s podobnými umělkyněmi – ženami jako byly Leonora Carrington, Leonor Fini, Dorothea Tanning a Unica Zürn.
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku