Holandský designér, umělec, vynálezce, podnikatel a vizionář na sebe pravidelně upozorňuje unikátními projekty v duchu velkolepé „techno-poezie“. Za pomocí světla a sofistikované technologie nabízí veřejné akce vždy originálně působivé a mnohdy i velice užitečné. Nyní přišel s novinkou týkající se boje s coronavirem…
Daan Roosengaard (nar. 1979) se svým vlastním studiem vyvíjí projekty, které spojují moderní technologie s uměním v městském prostředí. Studoval na Institutu umění v Arnhemu (1997–1999), Akademii výtvarných umění v Enschede (2001–2003) a Berlage Institute v Rotterdamu (2003–2005). Studio Roosengaard založil v roce 2007 a brzo na sebe přilákal pozornost nezvyklými postupy a přístupy. Netrvalo dlouho a jeho novátorské práce byly vystaveny v amsterdamském Rijksmuseu či londýnské Tate Modern (projekt Duna z roku 2006).
Památná akce Waterlicht: Šlo o simulaci vodní hladiny ve výšce 2 metrů – to odpovídá situaci, ve které by se Muzejní náměstí ocitlo, kdyby Amsterodam a celé Holandsko nebylo chráněno systémem vodních děl. Motivací k tvorbě tohoto světelného designu byla nová akvizice Rijksmusea – obraz holandského mistra Jana Asselijna ze 17. století představující velkou povodeň v Amsterodamu v roce 1651.
Z veřejných projektů jmenujme dále například osvětlení Hlavního nádraží v Amsterdamu (Duhová stanice, 2014) nebo osvětlení dálnice, které čerpá energii z denního zdroje a v noci ji využívá pro bezpečnější provoz (Smart Haighway, 2015).
A van Goghova stezka u Eindhovenu podobně vyzařuje tisíci jiskřivými kameny v noci akumulované denní světlo. Při tvorbě Roosengaard využil nejmodernější LED technologie, které vyzařují motivy známého malířova obrazu Hvězdná noc.
Studio Roosengaard zkoumá možnosti a sílu světla už mnoho let.
Nejnovějším počinem tohoto holandského vizionáře je Urban Sun neboli Městské Slunce. Roosengaard se svými spolupracovníky z Holandska, USA, Japonska a Itálie navrhl svítidlo, které čistí okolní prostor od naprosté většiny virů včetně nechvalně známého coronaviru. Na jeřábu se vznášející objekt inspirovaný Sluncem je schopen vyčistit veřejné prostředí. Designér proto s větší intenzitou starší vědecký projekt rychle aktualizuje a chce jej v praxi rychleji použít ve větším měřítku.
„Výzkum ukazuje, že i když je tradiční 254nm UV světlo škodlivé, nové UVC světlo s vlnovou délkou 222 nanometrů může skutečně bezpečně dezinfikovat viry,“ uvádí Daan Roosegaarde, který navrhl projekt Urban Sun jako symbol naděje a návratu k normálnímu životu.
Designér Roosegaarde umístil první funkční prototyp Urban Sun na nábřeží, kde jej nad veřejným prostranstvím drží jeřáb. Oblast je díky vyzařovanému specifickému ultrafialovému světlu (UVC) s vlnovou délkou 222 nm snižovatelem virů a zbavuje škodlivé kontaminace. (Tradiční UV světlo v hodnotě 254 nm je pro lidi škodlivé). Oficiální úřady s tímto ozdravným počinem souhlasí a vítají jej. Vize designéra sahají až k autonomním dronům nebo trvalým umístěním světla nad některými městskými bloky. Virový projekt byl zahájený už v roce 2019 je nyní modifikovaný, žádaný a velice aktuální.
-red-
Foto: Studio Roosegaarde a archiv
Diskuze k tomuto článku