Galeristé současného umění se mnohdy pouští na tenký led při hledání nových tváří a nebojí se výzev. Jedním ze specifik DSC Gallery je rozhodně práce se silnými osobnostmi. Proto se nyní, po uvolnění podmínek, chystá dlouhodobě připravovaná výstava Vladimira 518. Dokladem jeho velké kreativity a multidisciplinarity je řada hudebních, výtvarných, grafických, dokumentárních a společensko-kulturních projektů, kterým se v posledních letech Vladimir věnoval. Pod názvem PÁD. se představí soubory pláten a kreseb, inspirované hledáním primitivních forem a odkloněním od kalkulované estetiky. Jaké je napětí mezi lidskou animalitou a společenskou tendencí k vytváření systému? Nejen to, se odráží v zobrazivosti děl Vladimira 518.
V dialogu Abyssus abyssum invocat… („Peklo volá peklo…“) hovoří publicista Joset Rauvolf s autorem, jenž se dokáže úderně vyjadřovat slovem, hudbou a výtvarným projevem. Nutkání, vztahovat se zavedeným systémům, je hnacím motorem pro Vladimira 518. Vše se odvíjí od konfrontace, která vždy přináší proměnu. Při otázkách, proč se vyjadřuje právě skrze obrazy a jakým způsobem, popisuje: „Je to vlastně hledáni primitivního výtvarného jazyka, určité surovosti, byť člověk logicky nalézá pouze další formu jiné estetiky. Popírá díky ní sice ambici po nějaké dokonalosti, nalézá ovšem jinou hodnotu, a tou je silná soustředěnost na obsah.“ Z pohledu autodidakta se naplno oddává nejistotě a ocitá se cíleně na hraně možností výtvarného sdělení.
Pád tedy značí střet, který by měl pomoci a podnítit k novému úhlu pohledu. Skrze několik médií je na výstavě toto téma rozpracováno. Zvukové video sekvence, textové citace, objekty, malby a
kresebné série rozvíjejí vedený příběh dle scénáře autora. Příklony k primitivismu napomáhají k
rozmlžení symboliky dobra a zla. Jak míní Vladimir 518: „Stále více přestávám věřit na princip ‚my‘, a oni‘. Stále více se snažím vyvarovat toho ‚oni‘. Protože když se skutečně přísně sebeanalyzuju, tak vidím, že peklo i ráj si člověk nosí v sobě. Každý z nás je vrchol evoluce, i odporný sebestředný monstrum.“ Ateliér je pro něj úkrytem, který funguje jako obrana vůči světu a zároveň je pro něj tvorba únikem a arteterapií.
Má být součástí dnešního statusu umělce a jeho projevu moralizující stanovisko? A je Vladimir
mediátorem, který soudí společnost? Odpovědí můžou být slova kunsthistoričky Karolíny Juřicové: „Myslím, že je umělecké vyjádření nutno reflektovat z pozice diváka. Sebereflexe každého z nás podporuje proměny našich úsudků, mnohdy předsudků. Umělec by se měl zříct pozice soudce, stejně tak, jak to dělá Vladimir 518. Tím se mu daří probouzet emotivitu a obrazy jsou průhledem do situací, které jsme sami v životě prožili.“
Promyšlený koncept obsahuje různé aktivity související s výstavou, konkrétně komentované
prohlídky s autorem, které představí vybraná díla. Věnovat se budou i starším a aktuálním pracím
na papíře, které mají v rámci projektu zásadní prostor.
Vladimir 518
(vlastním jménem Vladimír Brož, nar. 1978, Praha)
Žije a pracuje v Praze.
Vladimír Brož začínal jako výrazná postava pražské graffiti scény. Později se věnoval především
hudebním projektům, ilustracím, komiksu nebo scénografii. Spolupracoval s experimentální divadelní skupinou TOW (např. Noční můra, 2004 nebo Turing Machine, 2006), je spoluautorem projektu SPAM (Karel Gott Prager, 2009/ Interpretace černobílých struktur Zdeňka Sýkory, 2010/ BIT, 2010/ SMRT, 2014) nebo komiksových novin KIX. Samostatnou kapitolu tvoří hudební projekty: se skupinou PSH (Repertoár, 2001/ Rap’n’Roll, 2006 / Epilog, 2010), sólové projekty jako V 518 (Gorila vs. Architekt, 2008 / Flashback, 2012 / Idiot, 2013 / Ultra! Ultra!, 2017) za které získal řadu ocenění(cena Anděl 2008, 2013). Výrazným počinem je založení labelu a nakladatelství BiggBoss (2666: Praha Odyssey, 2006 / Kmeny, 2011/ Město=Médium, 2012 / Kmeny 0, 2013 / monografie Davida Černého, Lubomíra Typlta, Krištofa Kintery, Milana Dobeše, Vladimíra Ambroze aj.). Projekt Kmeny vznikl také jako dokumentární seriál pro ČT (2015), a zároveň byl realizován i jako rozsáhlý výstavní projekt pro Uměleckoprůmyslové muzeum Brno (2017). Vladimir 518 je taktéž autorem výpravné publikace o českých umělcích s názvem Obsese (2015).
VLADIMIR 518 – PÁD
Výstava potrvá do 2. září 2021, DSC Gallery, Praha
-red-
foto: Martin Polák, DSC Gallery
Diskuze k tomuto článku