Známý český grafický designér Aleš Najbrt se na nové výstavě v Západočeské galerii v Plzni představuje z méně známé, osobnější perspektivy. Po letech se totiž vrací ke své volné tvorbě a návštěvníkům předkládá kolekci autorských litografií, které vznikají unikátní technikou s důrazem na gesto a meditativní prožitek. Aleš Najbrt je veřejnosti dobře známý především jako grafický designér – jeho práce pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, tvorba výrazných vizuálních identit měst a firem, filmové a divadelní plakáty či knižní úpravy významně ovlivnily podobu české vizuální kultury.

Nyní se po letech rozhodl vrátit k volné tvorbě, které se věnoval zejména během svých vysokoškolských studií. Nejvíce ho přitahuje kaligrafie – nikoli jako tradiční krasopis, ale jako volný výtvarný projev blízký gestické malbě, kde dominuje spontánní pohyb a meditativnost. Jeho litografie, které jsou nyní k vidění v Západočeské galerii v Plzni, vynikají také unikátní technikou – kaligrafuje japonskými štětci a tonerem rozmíchaným v lihu.
„Novinkou v jeho tvorbě je práce s mastnými křídami, jejichž pomocí vytváří jakési ‚dopisy beze slov‘. Také původně striktně monochromní obrazy dnes občas obohacuje o červený akcent, který podle potřeby podtrhuje a zesiluje dramatičnost obrazu. Pro poučeného diváka však může být také podprahovým odkazem k základní tiskařské barevnosti a úctě k tradici,“ shrnuje Najbrtovu techniku kurátor výstavy a grafický designér Karel Haloun.


Typické pro Najbrtovu volnou tvorbu je také to, že ji nechává zcela otevřenou interpretaci diváků.
„Svá díla záměrně nepojmenovávám, protože chci, aby si v nich každý našel něco vlastního,“ říká Aleš Najbrt. „Baví mě, když diváci popustí uzdu fantazii, vyloží si obrazy po svém a vydají se na vlastní cestu objevování. Když pak někdo v obrazu najde něco, co ho překvapí nebo potěší, mám z toho radost – stejně jako já sám při tvorbě často zažívám podobná překvapení.“

Součástí výstavy je video zachycující samotný proces vzniku Najbrtových litografií. Kamery se ujal David Ondříček, střih obstaral Filip Malásek.




K výstavě vychází stejnojmenný katalog v grafické úpravě Jakuba Spurného ze Studia Najbrt.
ALEŠ NAJBRT (1962) vystudoval písmo a knižní grafiku u prof. Milana Hegara a Jana Solpery na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Na začátku 90. let pracoval jako art director časopisu Reflex a šéfredaktor a grafik časopisu Raut. V roce 1994 s Pavlem Lvem založili Studio Najbrt. Za svoje filmové a divadelní plakáty, knihy a další práce získal Grand Prix 17. bienále grafického designu Brno 1996, bronzovou medaili The Tokyo Typedirectors Club, pět Českých lvů i Czech Grand Design 2007. Studio Najbrt dlouhodobě vytváří vizuální identitu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, dlouhodobě spolupracuje s Českou filharmonií, městy Praha a Ostrava, skupinou Ambiente, fotografem Josefem Koudelkou nebo labelem Animal Music. Vytvořili identitu Národní galerie, Kunsthalle Praha, House of Lobkowicz, Hodinářství Bechyně, Avenga, Linet a řady dalších.

Aleš Najbrt je také členem ekvilibristického dua Thomas & Ruhller, formace Tros Sketos a zpěvákem M.T.O. Universal Praha.
Výstava: Aleš Najbrt, Stones, kurátoři výstavy: Aleš Najbrt, Karel Haloun, Výstavní síň“13″ / Západočeská galerie v Plzni, do 28. září 2025
-red-
foto: ZČG
Diskuze k tomuto článku