Muzeum Albertina představuje první muzejní výstavu americko-italské umělkyně Francescy Woodman v Rakousku s díly ze sbírky Verlund. Od svého založení v roce 2004 SBÍRKA VERBUND průběžně získává fotografie této umělkyně. S přibližně 80 díly, z nichž 20 je vintage, má jednu z nejobsáhlejších sbírek této mimořádné fotografky. Na výstavě ve vídeňské Albertině je k vidění více než 100 pozoruhodných černobílých snímků předčasně zesnulé – a konečně oceňované citlivé autorky.

Francesca Woodman (1958-1981) vytvořila své dílo v devítileté tvůrčí fázi v letech 1973 až 1981. Její práce se vyznačuje vášnivou sebeprezentací a kreativním umístěním ženského těla v prostoru, v kontextu konceptuální fotografie a performance. Většina fotografií je malého, čtvercového formátu, je černobílá a byla pořízena středoformátovým fotoaparátem. Stejně jako mnoho umělkyň feministické avantgardy i tato umělkyně často používá své tělo nahé a překvapivě nekonvenčním způsobem – jako nástroj. Ve svých neobvyklých ateliérových prostorách, v opuštěných továrních halách, zkoumá svou zvědavost ohledně ženského já.
Prchavý vzhled ženského těla je často interpretován jako estetické očekávání její sebevraždy ve věku 22 let. Výstava si však klade za cíl interpretovat její tvorbu nikoli od konce jejího tvůrčího období, ale od jeho počátku. Již v raných letech, během studií v USA a Itálii, se autorce dařilo virtuózně a jedinečným způsobem inscenovat ženské tělo v prostoru. Její používání rekvizit, jako jsou zrcadla, rukavice, tapety, mouka, mušle, dlaždice nebo úhoři, stejně jako její obratné formální použití světla a stínu, prozrazují její genialitu a mistrovství. Její jemné použití těchto rekvizit vytváří poetickou metaforu. Její fotografie kladou otázky, naznačují odpovědi a reflektují specifickou ambivalenci ohledně toho, co znamená být ženou.

Práce Woodman získala mezinárodní uznání až po její smrti na počátku 80. let a dodnes je široce přijímána. Témata jejích děl se točí kolem ženskosti, zranitelnosti a kreativní sebeprezentace ženského těla. Umělkyně po sobě zanechala působivé dílo, které zůstává jedinečné a vizionářské i čtyři desetiletí po její smrti.

Výstava: Francesca Woodman, Díla ze sbírky VERBUND, kurátorka: Gabriele Schor, zakládající ředitelka VERBUND COLLECTION, Vídeň, Museum Albertina, do 6. července 2025
-red-
foto: Albertina Museum, Vídeň
Diskuze k tomuto článku