Je nainstalováno a vše připraveno na vernisáž, která proběhne dnes – v úterý 6. září od 18 hodin. Jedná se o zahájení výstavy legendárních “Válovek” připomínající tentokrát jejich práce vytvořené pro veřejný prostor. Expozice “Mozaiky, malby, reliéfy a skleněné výplně” , realizovaná v rámci “roku sester Válových” (100. výročí narození), bude v galerii Bubec otevřena do 27. října 2022.
Práce pro veřejný prostor ve Studiu Bubec sleduje okruh méně známých prací sester Válových, které mohly díky úzkému generačnímu a profesnímu spojení se členy skupiny Trasa vytvářet návrhy a následně i realizovat díla ve veřejném prostoru – mozaiky, malby, reliéfy a skleněné výplně.
Sestry „Válovky” ve svých nevelkých ateliérech v kladenském domě malovaly rozměrná plátna, aby se později staly respektovanou součástí historie českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století. Než se tak stalo, tak obě autorky prožívaly dlouhé období nezájmu o jejich tvorbu. Mnoho obrazů tehdy přemalovávaly, neměly peníze na nová plátna a vystavovaly jen občas a převážně společně se členy skupiny Trasa.
Před nástupem do ateliéru Emila Filly na VŠUP Jitka Válová studovala Střední školu sklářskou v Železném Brodě. Tam se naučila techniku skleněné mozaiky, leptání a pískování tabulového skla. Tyto techniky pak obě sestry využily pro několik realizací určených pro veřejný prostor, které vznikly mezi lety 1957 až 1978.
Na výstavě Práce pro veřejný prostor, která sleduje tuto méně známou tvůrčí polohu sester Válových, budou k vidění návrhy reliéfů, fotodokumentace betonových litých předsazených reliéfů či několik schválených, a přesto nerealizovaných skic a návrhů.
Výstava vznikla jako součást Roku sester Válových a koná se při příležitosti 100. výročí narození autorek.
Kurátorka výstavy Dagmar Šubrtová ve spolupráci s Alexandrem Němcem a rodinou sester Válových:
Jitka Válová studovala Střední školu sklářskou v Železném Brodě, zde se naučila techniku skleněné mozaiky, leptání a pískování tabulového skla. Těchto znalostí později se sestrou Květou využily pro další realizace prací do veřejného prostoru, byly to umělecké práce vzniklé v rámci spolupráce výtvarníka s architektem v letech 1957-1978. Později se již plně věnovaly pouze malování obrazů. Několik realizací v architektuře bylo skutečně rozměrných, například skleněná mozaika „Orchideje“ pro vstupní halu Výzkumného ústavu automatizačních prostředků (VÚAP) v Praze – Michli (1976, nezachováno). Další větší realizací byla malba secco „Na růžovém poli“ v interiéru bývalé květinové síně na hlavní třídě v Kladně (1961, nezachováno).
V loňském roce se nám podařilo dohledat skleněné leptané výplně pro dveře a okna v původně školícím zařízení v Ostrově nad Ohří z roku 1975. Po upozornění na významnost díla je nyní domluveno, že po rekonstrukci a výměně oken budou skleněné výplně převezeny do Městského muzea v Železném Brodě. Ústav chemických procesů AV ČR, v.v.i v Praze se může pyšnit zachovanou barevnou vitráží, realizovanou v roce 1964 o výšce přibližně 320 cm. V pozůstalosti sester Válových se nacházejí návrhy reliéfů pro Kladno a také fotodokumentace betonových litých předsazených reliéfů na budově výzkumného ústavu v Praze – Michli s pracovním označením „Integrační Elektronika“. Také několik schválených, a přesto nezrealizovaných skic a návrhů. Všechny skici a fotodokumentace realizací jsou nyní vystaveny od roku 1978, kdy je sestry Válovy presentovaly na své výstavě v Kladenském zámku, poprvé.
Výstava je věnována sestrám Válovým k jejich nedožitým 100 letům a zapojuje se tak do několika výstav například k retrospektivě v Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře, k výstavě Narozeniny – Pocta sestrám Válovým v Zámecké galerii v Kladně a k výstavě Dům sester Válových v Galerii Arto.to v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou.
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku