Ještě do 9. června lze navštívit v Amsterdamu dvě výstavy Anselma Kiefera – jednoho z nejvýznamnějších umělců naší doby. Poprvé ve své historii spojují dvě z největších muzeí v Nizozemsku – Van Gogh Museum a Stedelijk Museum Amsterdam své síly, aby uspořádaly tyto pozoruhodné akce.

Ve Van Goghově muzeu ukazuje v těchto dnech trvalý vliv holandského malíře na Kiefera – německého současníka s mezinárodním renomé. Ve věku sedmnácti let získal Kiefer cestovní stipendium a rozhodl se následovat trasu, kterou ven Gogh podnikl z Nizozemska do Belgie a Francie. Van Gogh a jeho dílo zůstali pro Kiefra po celý život důležitým zdrojem inspirace. Výstava představuje dosud nezveřejněné Kiefrovy obrazy v kombinaci s klíčovými díly van Gogha.
Kiefer ve Stedelijk museu – je výstavou, která se zaměřuje na Němcovy úzké vazby na Nizozemsko, zejména na jeho spojení s tímto muzeem, které získalo díla Innenraum (1981) a Märkischer Sand (1982) na počátku umělcovy kariéry a v roce 1986, když zde uspořádal památnou samostatnou výstavu svých děl.
Současná výstava ve Stedelijk je nejen bezprecedentní příležitostí vidět všechna díla z muzejní sbírky pohromadě, ale také šancí vidět Kieferovy novější, nikdy nevystavené obrazy. Umělec také vytvořil ve Stedelijk museu dvě nové instalace: velkoformátové titulní dílo Sag mir wo die Blumen sind, které pokrývá celý ochoz historického schodiště, a Steigend, steigend, sinke nieder, v němž fotografie z archivu umělce visí ze stropu jako olověné cívky filmu.


O umělci: Anselm Kiefer (1945, Donaueschingen, Německo) se narodil v závěrečných měsících druhé světové války a jako chlapec si hrál v troskách poválečného Německa. Na konci 60. let byl Kiefer jedním z prvních německých umělců, kteří se zabývali pohnutou historií země v monumentálních, jízlivých dílech, za která byl ve své vlasti silně kritizován. V Nizozemsku jeho práce poprvé získala uznání mezi sběrateli a sbírkovými institucemi v čele se Stedelijk Museem. Až s postupem času byl Kiefer v širším záběru oslavován za prolomení mlčení obklopujícího německou minulost. Jeho práce reflektuje témata jako historie, mytologie, filozofie, literatura, alchymie a krajina.
Název výstavy Sag mir wo die Blumen sind / Řekni, kde ty kytky jsou je převzat z protestsongu amerického folkového zpěváka a aktivisty Peta Seegera z roku 1955 „Where Have All the Flowers Gone?„, který se proslavil když jej roce 1962 zazpívala Marlene Dietrich. Kieferova rozsáhlá nová instalace pro Stedelijk Museum Sag mir wo die Blumen sind kombinuje barvy, hlínu, uniformy, sušené okvětní lístky růží a zlato, symbolizuje koloběh života a smrti, přičemž ústředním motivem je lidský úděl a osud lidstva. Květy názvu jsou také odkazem na Slunečnice (1889) Vincenta van Gogha a na nedávné Kieferovy krajiny, které jsou na výstavě k vidění poprvé.
Výstava: Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind, Stedelijk Museum a Van Gogh Museum Amsterdam, do 9. června 2025
-red-
foto na titulu: Anselm Kiefer, Sag mir wo die Blumen sind, 2024. S laskavým svolením umělce a White Cube. In Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind, Stedelijk Museum Amsterdam & Van Gogh Museum, 2025. Foto: Peter Tijhuis
zdroj a foto: Stedelijk Museum a Van Gogh Museum Amsterdam
Diskuze k tomuto článku