• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Pátek, 31 března, 2023
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
AMSTERDAM: Výstava Vincent van Gogh a japanismus

AMSTERDAM: Výstava Vincent van Gogh a japanismus

The best way to pay for a lovely moment is to enjoy it.

Autor: - red -
Před 5 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

M​useum van Gogh nabízí opět zajímavou výstavu. Letošní tematická expozice se zaměřuje na jeden z klíčových fenoménů. Tím je vliv japonského umění na formující se postimpresionistickou malbu, která si hledala své cesty na konci osmdesátých let 19. století – a samozřejmě zvláště v osobě Vincenta van Gogha. Ten plně vstřebával a ve své tvorbě rozvíjel objevující se inspirativní projevy, a to paradoxně stranou pařížského života. Od roku 1888 pobýval v jihofrancouzském Arles, avšak kontakty s novým děním ještě nějaký čas udržoval.

Výstava Van Gogh a Japanismus

Japanismus je označení pro jev pronikající do Evropy již od počátku sedmdesátých let 19. století, kdy jej formuloval a pojmenoval historik umění Philippe Burty. Zvláště japonské dřevořezy měly vliv srovnatelný v minulosti s antikou, která působila na renesanci. Zájem o Japonsko, jeho životní styl a umění se v Evropě konkrétně datuje od pařížské světové výstavy v roce 1867. Od té doby se dřevořezy začaly do Francie dovážet ve velkém a vzbudily zájem malířů, kteří se později stali vůdčími postavami moderních tendencí.

Van Gogh v roce 1887 kopíroval Hirošigeho práce: Kvetoucí švestkový strom a Most v dešti. Édouard Manet již roku 1868 namaloval svého přítele Émila Zolu v interiéru vyzdobeném japonským tiskem. Velkým ctitelem ukijo-e, vyobrazením prchavých okamžiků, byl také Claude Monet. U svého ateliéru v Giverny dokonce vybudoval v zahradě japonský můstek a v domě mu na zdech visely desítky dřevořezů od Hirošigeho a dalších asijských autorů. Snad nejvíce byl touto tvorbou okouzlen James Whistler, americký malíř žijící v Paříži, který tuto módu rozšířil do Londýna.

REKLAMA
Vincent Van Gogh

Pařížská zima roku 1887 byla zvláště bohatá na výstavy. Jedna z nich probíhala v ošumělém předměstí Clichy, v zastrčeném, ale prostorném sále restaurace, kterou tehdy neznámý van Gogh proměnil v dočasnou galerii. Tento Holanďan přijel do Paříže teprve nedávno a snažil se shromáždit podobně smýšlející malíře – postimpresionisty. Louis Anquetin, Henri de Tolouse-Lautrec či mladý Émile Bernard neměli však žádnou teorii nebo program, které by je „vědecky“ sjednocovaly jako Georgese Seurata a Paula Signaca s jejich pointilismem. Byly to však japonské techniky, které právě formující se malíře tolik lákaly. Zvláště Anquetin se chytil dramatických úhlů a zkrácené perspektivy, které používal Hokusai. Také čistá barva a jasné kontury rozhlížející se malíře fascinovala. Tak mohli ve svých obrazech spojovat inspiraci objektivní realitou se subjektivním vkladem a symbolickým podtextem. Malba byla osvobozena.

Van Gogh – Kurtizána

Na této výstavě se pravděpodobně van Gogh poprvé setkal Paulem Gauguinem, který sem zvědavý zavítal. A byl to osudový kontakt. Van Goghovi bylo tehdy třicet čtyři a Gauguinovi třicet devět let – oba se k umělecké tvorbě dostali pozdě. Ale zvláště dnes již málo známý Anquetin ukázal ostatním, jak použít japonské prostředky vedoucí ven z bludného kruhu dosavadního a spíše stále napodobivého impresionismu. Jeho brilantní technika mu umožnila rychle absorbovat styl japonských tisků. Na jeho pověstném obraze Avenue de Clichy: Pět hodin odpoledne (1887) jsou porušena navyklá pravidla barvy a perspektivy – ustálené kompoziční prvky západního evropského umění. Některé postavy na obraze doslova vystupují z rámu. Existují van Goghovy obrazy, které doslova kopírují Anquetinovo porušení perspektivy a jeho dělení prostoru čerpající z Hokusaie. Ostré kontury s nestínovanými barevnými plochami opouštěly naturalismus, respektive zachování fotografické přesnosti. Proti malířství „zraku“ přibylo malířství, které „dávalo věcem smysl“, duchovnější charakter a symbolistní podtext. Takový charakter tvorby nově charakterizoval Édouard Dujardin – šéfredaktor kritického listu La Revue Indépendante a definoval tak jasně novou uměleckou školu prozatím v čele s malířem Anquetinem.

Čtěte také

Lucie Svoboda Mičíková – Playlist / MG v Říčanech

Lucie Svoboda Mičíková – Playlist / MG v Říčanech

Před 20 hodinami
Jan Stolín: Kresby jako úvahy nad jsoucím a pomíjivým

Jan Stolín: Kresby jako úvahy nad jsoucím a pomíjivým

Před 4 dny

A tak se stal na chvíli Anquentin vůdcem avantgardy a jeho umělecké názory pronikly do děl současníků. Lze to vidět na plakátech Toulouse-Lautreca i na obraze Kavárna večer (náměstí Fora, Arles) od van Gogha (září 1888), ještě neoslabeného dědičnou formou epilepsie a počínající syfilitidou. V Arles, kam odjel z Paříže, našel relativní klid, motivy, světlo a ohnivé barvy, které s oblíbeným japanismem souzněly. Malíř zde na jihu Francie toužil založit uměleckou komunu v čele s obdivovaným Gauguinem, který jako jediný pozvání přijal. Van Gogh se však nakonec, po známých dramatických rozkolech, musel spolehnout jen sám na sebe a vytvořit v krátkém čase jedinečné originální dílo. To je nyní k vidění v nových souvislostech.

Tagy: exotismusMonetvan gogh a japanismus

Relevantní články

Slavná skupina a její (nový) koloniální kontext…
Téma

Slavná skupina a její (nový) koloniální kontext…

Před 1 rokem

Už i legendární skupina Die Brücke se stala terčem současné vlny „korektnosti“. V překladu „Most“ byl založen roku 1905 v Drážďanech se...

Pět obrazů Claude Moneta a velká očekávání…
Dílo

Pět obrazů Claude Moneta a velká očekávání…

Před 1 rokem

Před nedávnem se objevil v nabídce aukčního domu Sotheby´s pozoruhodný obraz René Magritta a britský trh s uměním se nyní dočkal...

Diskuze k tomuto článku

Newsletter

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
  • Videa

© 2019 ArtRevue

Vítejte zpět!

Přihlásit se přes Facebook
Přihlásit se přes Google+
nebo

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Registrovat se přes Facebook
Registrovat se přes Google+
nebo

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

*Registrací a přihlášením na naši stránku souhlasíte s podmínkami o zpracování / ochraně osobních údajů Zásady ochrany osobních údajů
Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se

Novinky na e-mail

Vše ze světa umění každý týden na vašem e-mailu

Jen hodnotné informace ze světa umění, žádný spam. Kdykoliv se můžete z odběru novinek odhlásit.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?