GHMP v těchto dnech zpřístupnila online výstavu Devětsilu (link naleznete dole). V čem tkví jeho síla a přitažlivost?
A nabízí se další otázka: Kam a jak by se ubíral vývoj umění 20. / 21. století, kdyby nebyl násilně přerušen bolševismem a fašismem? Druhá světová válka rozmetala ideje a plány avantgardních hnutí jakým byl holandský De Stijl, německý Bauhaus, ruský konstruktivismus nebo český Devětsil. S těmito pojmy byly spojovány nejvýraznější osobnosti své doby: Gropius, Kandinsky, Klee, Mondrian, van Doesburg, Rodčenko, Tatlin, Popova, El Lisicky, Stěpanova, Gabo, Hoffmeister, Šíma, Teige, Halas, Seifert, Vančura, Nezval, Wachsman, Pešánek, Štýrský, Toyen a celá řada dalších.
Konflikty politické, válečné, ideové, umělecké i osobní zastavily naděje v mezinárodním dosahu. Měly tyto avantgardní směry šance na širší společenský rozvoj (jak si protagonisté přáli) nebo v praxi přeci jen šlo pouze o jakýsi nereálný intelektuální model, který byl nepřenosný pro širší vrstvy? Každopádně je jasné, že Devětsil a spol. se aktivně podílel na dobovém stylu – na podobě kultury dočasně zlaté éry vzývající modernost a pokrok. To platilo v běžném životě i odvážném umění, v dosud spíše odlehlých oblastech, které se však měly v budoucnu ovlivňovat ba prolínat.
Ale neviňme ze zkázy těchto ideálů jen tehdejší politické události: konflikt diktatury a levicového smýšlení. Také například surrealismus se svým organizačním despotismem a freudovským ponorem příliš nepřál hnutím postaveným na racionálním (funkcionalistickém) základě.
Možná Devětsil a další pokroková uskupení představují jen jakousi ne zcela vysvětlitelnou mimořádně kreativní periodu, jejíž revolučnost se sama časem vyčerpá. Je to rovněž věc příznivé konstelace různých faktorů – proto také s nostalgií vzpomínáme na podobně a univerzálně plodná 60. léta… Nerozmotáme všechny aspekty a důvody těchto mimořádně přínosných období. Jasné však je, že se vždy takový fenomén objevil po ohrožení humanity a svobody.
Díky globalizaci nyní zažíváme světový konflikt biologický. V jeho důsledku dojde zřejmě a nutně k novému stylu životnímu, ale pak možná i kulturnímu… Nové paradigma?
Galerie hl. m. Prahy (GHMP) v těchto dnech zveřejnila virtuální podobu výstavy Devětsilu, jejíž „normální“ podoba probíhala do nuceného uzavření v Domě U Kamenného zvonu v Praze.
Virtuální prohlídka zde: http://www.ghmp.cz/devetsil-1920-1931/
Pro zajímavost uvádíme link s textem o brněnském Devětsilu, jehož čestným členem byl i Charlie Chaplin:
-rw-
Diskuze k tomuto článku