Nedávno jsme zde přinesli dva příspěvky týkající se současného stavu Národní galerie v Praze. V prvním z nich jsme referovali o názoru a průběhu nespokojených demonstrujících umělců; ve druhé příspěvku jsme uveřejnili názor druhé strany – tedy vyjádření nařčeného vedení Národní galerie. Nyní – do třetice – přikládáme postoj výtvarníka, který má právě probíhající výstavu v této instituci ZDE a reaguje osobně na kontroverzní reakce některých pozorovatelů celého kulturně-politického sporu. Viktor Pivovarov, Rus žijící v Praze, patří k mezinárodně proslulým výtvarníkům. Ten zaslal prostřednictvím facebooku Jiřímu Davidovi, který stál v čele demonstrantů, veřejný dopis. Přinášíme jej (s Davidovým úvodem) v celém znění bez dalších komentářů.
Požádal mne Viktor Pivovarov, umělec, jehož si nesmírně (bez lichocení!) vážím již od půlky 80. let a který má teď v NGP svou úžasnou výstavu, abych dal na svůj FB tento jeho dopis:
Milý Jirko!
Rád bych podpořil tebe, Františka Skálu, Jaroslava Rónu a další účastníky performativní akce 30. června ve Veletržním paláci, jejímž cílem bylo upozornit veřejnost na problémy Národní galerie. Prázdnotu zeje ne jenom Veletržní palác, ale i další její objekty.
Stejně jako vy, nemohu si představit, jak je možné řídit instituci jakou je Národní galerie bez znalosti českého jazyka. Není to pouze otázka komunikace, konec konců je možné používat tlumočníka. Je to daleko závažnější a zásadnější otázka, totiž znalost kultury země, jejíž vrcholnou instituci někdo řídí. Je například nutné znát sumu textů, uměleckohistorických, filozofických, ale i literárních, z nichž velká část nebyla přeložena. Požadavky Vídeňského MUMOKu, mnichovského Haus der Kunst a dalších, které uvádíš, mají jistě i tento důvod. Není to tedy vůbec otázka nacionalismu a xenofobie, ale otázka profesionality a kompetentnosti.
Milý Jirko, burcuješ českou společnost, máš ojedinělou, výjimečnou a důležitou roli. Proto se stoickým klidem, prosím, snášej hojné útoky, jen dokazují, že svou roli plníš dobře.
Srdečně tvůj
V.P.
foto: Gelerie Švestka, Národní galerie v Praze, Galerie Caesar, Olomouc
Diskuze k tomuto článku