• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Středa, 14 května, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcíNovinka
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Milan Dobeš: klasik op artu a kinetismu v Olomouci…

Milan Dobeš: klasik op artu a kinetismu v Olomouci…

Autor: - red -
Před 3 dny
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Retrospektivní výstavu průkopníka op artu a konstruktivistického umění Milana Dobeše (nar. 1929) uvádí Muzeum umění Olomouc. Návštěvníci získají – díky kurátorské koncepci Giny Renotière a Ivana Jančára – hluboký vhled do života a díla umělce, který vystavoval s ikonami výtvarného umění, Warholem, Vasarelym, Anuszkiewiczem a mnoha dalšími. Svou tvorbou překročil hranice Československa, stal se respektovanou osobností světové avantgardy a jeho tvorba formovala českou i slovenskou výtvarnou scénu druhé poloviny 20. století.

Pohyb světla v prostoru IV, 1968

Cesta k mezinárodně uznávanému umělci nebyla pro rodáka z Přerova, který většinu ze svých pětadevadesáti let prožil na Slovensku, vůbec jednoduchá. Na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (1951–1956) čelil problémům kvůli svému „kapitalistickému původu“ a ve studiu mohl pokračovat jen díky podpoře profesora Jána Mudrocha. Zásadním momentem a zlomem v jeho kariéře byl tříměsíční pobyt ve Francii, kam mohl odjet díky fingované žádosti o sňatek. Dostal se do kontaktu s moderním uměním, přičemž se živil malováním pouličních scén.

REKLAMA

Z VÁCLAVÁKU K MEZINÁRODNÍMU VĚHLASU

V roce 1966 dostal nabídku vystavovat v Domě československo-sovětského přátelství v Praze, baště umění socialistického realismu, což paradoxně znamenalo jeho průlom do světového umění. Výstava světelných a kinetických objektů v atraktivním prostoru na Václavském náměstí, která byla původně plánována jako „truc akce“, přilákala 56 000 návštěvníků. Upoutala také pozornost světově významných teoretiků, včetně Franka Poppera a Uda Kultermanna, kteří Dobeše zařadili mezi klíčové osobnosti kinetického umění a op-artu. Frank Popper následně pozval Dobeše na výstavu Kunst–Licht–Kunst v Eindhovenu, první poválečnou výstavu tohoto druhu na světě.

Čtěte také

Telegraph Gallery v Olomouci: Ještě jednou, prosím

Telegraph Gallery v Olomouci: Ještě jednou, prosím

Před 4 roky
Výstava fotografií v Olomouci: Byli jsme světoví!

Výstava fotografií v Olomouci: Byli jsme světoví!

Před 3 roky
Terč, 1960

Poté putovala Dobešova díla na prestižní světové výstavy – Documenta 4 v Kasselu (1968), EXPO ’70 v Ósace či Bienále v Montevideu v roce 1969, kde získal První cenu za kinetickou plastiku. Vedle Victora Vasarelyho, Andyho Warhola, Edwarda Kienholze nebo Martiala Raysse byl pozván do Helsinek na výstavu Ars 69, kde vystavovalo šest desítek nejlepších světových výtvarníků. „Jak jsem se tam dostal, nevím, ale byl jsem tam. A se mnou tam byl ještě Kolář,“

bez názvu (optický reliéf), 1964

vzpomínal Milan Dobeš po téměř půl století pro filmový dokument Muzea umění. „A víte, že mi to tehdy nepřišlo. Já jsem si myslel, že tam patřím,“ směje se při vzpomínání Milan Dobeš. Jeho postavení mezi klíčovými představiteli světového konstruktivismu potvrdila v roce 2013 účast na prestižní výstavě „Dynamo. Století světla a pohybu v umění 1913–2013“ v Grand Palais v Paříži, která rekapitulovala století kinetického umění. Z bývalého Československa byli na výstavu vybráni pouze František Kupka a Milan Dobeš.

Jedním z vrcholů Dobešovy kariéry byla v roce 1971 spolupráce s American Wind Symphony Orchestra v USA, kde se podílel na tvorbě monumentálního světelně-kinetického objektu, který byl synchronizován s hudbou významných skladatelů, jako byli Krzysztof Penderecki a Toširó Mayuzumi.

SVĚTLO, POHYB A RYTMUS – JEDINEČNÁ ESTETIKA

Milan Dobeš je jako ekvilibrista pracující se světlem a pohybem, je tvůrcem precizních op artových grafik i rozsáhlých prostorových kinetických objektů. Rafinovaný iluzionista a barevný minimalista pracující racionálně, a přitom dosahující překvapivě emotivně působící díla. Svou tvorbou mění realitu prostoru, pulzujícími díly pohlcuje diváka a přenáší ho do jiných světů.

Optický reliéf – Triptych; Vertikální světla, 1964

„Naše retrospektiva nabízí průřez tvorbou Milana Dobeše. Mezi zhruba 180 díly je 18 od dalších významných světových tvůrců konstruktivismu a kinetismu, což dává divákovi možnost porovnání s vrcholnými představiteli této oblasti výtvarného umění. Mnozí ze zastoupených Dobešových souputníků s ním udržovali přátelský vztah a korespondenci,“ doplňuje kurátorka Gina Renotière.

„Výstava mohla vzniknout díky velké vstřícnosti k zápůjčkám nejen významných státních galerií, ale i soukromých institucí a sběratelů,“ vysvětluje Gina Renotière s tím, že součástí expozice budou také objekty a grafiky z velkorysého Dobešova daru do sbírky Muzea umění Olomouc.


Velká rotace 1, 1992

Olomoucká výstava vznikla ve spolupráci s Ivanem Jančárem, emeritním ředitelem Galerie města Bratislava, členem mezinárodního sdružení výtvarných teoretiků AICA a nositelem ceny Hvězda Itálie, kterou mu udělil italský prezident. Ivan Jančár je dlouholetým kurátorem a autorem mnoha výstavních projektů na Slovensku i v zahraničí, kromě jiného i výstav Milana Dobeše, je také autorem jeho dvou monografií.

Výstava: Milan Dobeš. Oslava barvy, světla a pohybu / Průkopník kinetického a konstruktivistického umění v Československu, kurátoři: Gina Renotière, Ivan Jančár, Muzeum moderního umění, Trojlodí / Olomouc, do: 7. září 2025

-red-

foto: MUO, Tereza Hrubá

Tagy: Milan DobešMuzeum umění OlomoucOlomouc

Relevantní články

Telegraph Gallery v Olomouci: Ještě jednou, prosím
Výstavy

Telegraph Gallery v Olomouci: Ještě jednou, prosím

Před 4 roky

Kolektivní výstava v Telegraph Gallery představuje repetitivní tendence v současném umění. Výstava s názvem Ještě jednou, prosím je založena na...

Telegraph Gallery: Signál III vysílá z Olomouce…
Výstavy

Telegraph Gallery: Signál III vysílá z Olomouce…

Před 3 roky

Telegraph Gallery vysílá třetí signál ze Sbírky Roberta Runtáka. Z vystavovaných autorů, kteří se prosadili také v zahraničí, je třeba...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    Fotografka Marie Tomanová: New York New York

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Lidské tělo v hlavní roli: Tono Stano – fotografie / MK

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Kniha inspirovaná příběhem obrazu Gustava Klimta

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Vychází kniha: Jiří David – Vizuály / No Exit

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Zahájeno: Karlík, Nepraš, Pivovarov, Fárová, Plíšková

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop