V poslední době má možnost i širší veřejnost blíže seznámit s historií i současností českého grafického designu a typografie. Tento fenomén nás obklopuje na každém kroku – jeho špičkové projevy jsou na mezinárodní úrovni a dostávají stále větší prostor na své uplatnění. Udělují se ceny, nakladatelství i firmy nabízejí stále více kvalitní produkty… V těchto dnech vychází kniha s názvem Identita, která nabízí unikátní vhled do této problematiky, která má u nás svou pozoruhodnou tradici. Publikace mapuje více než stoletý vývoj těchto oborů a ukazuje, jak ovlivňují společnost, ať už ve smyslu kultivace nebo propagandy a manipulace. Není to ojedinělá událost bez souvislostí. Kniha totiž vychází v rámci širšího projektu Identita, jehož součástí je známý televizní cyklus, celovečerní film a také výstava, která bude veřejnosti přístupná ve všech třech patrech Musea Kampa od 12. října 2024 do 2. února 2025. Komisařem výstav je David Korecký a autorem architektonického řešení je skupina Okolo (Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch). Výstava bude existovat i ve verzi pro spolupráci s Českými centry a zastupitelskými úřady v zahraničí.
Grafický design – to jsou obaly výrobků či filmové plakáty, dopravní značky, orientační systém v metru, webové stránky, také státní symboly, poštovní známky, různé bankovky, nesčetná loga institucí a samozřejmě i knihy. Jak vypadá tento obor, vznikání grafického designu, jeho tvůrci? Něco už víme z úspěšného televizního seriálu režiséra Jakuba Skalického, blíží se připravovaná výstava v prestižním a hojně navštěvovaném Museu Kampa v Praze, nyní vychází kniha… Iniciátory Identity jsou typograf a pedagog Filip Blažek a teoretička designu Linda Kudrnovská.
Právě vycházející knižní publikace editorky v úpravě Adély Svobodové předkládá v české i anglické verzi klíčová díla a profily osobností, historické důležité události i neznámé či nerealizované návrhy, také rozhovory či eseje různých expertů i ze zahraničí. Díky publikacisvé sbírky autorům zpřístupnilo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Památník národního písemnictví, Národní muzeum, Moravská galerie v Brně, Moravská zemská knihovna nebo Městská knihovna.
V knize i celé projektu nalezneme řadu zajímavostí a významných jmen: Ladislav Sutnar, Karel Teige, Alfons Mucha, Jan Solpera, Rostislav Vaněk, Clara Istlerová, Petr Babák, Robert V. Novák, Tomáš Brousil, Marek Pistora, František Štorm, Zuzana Lednická a mnoho dalších včetně nedávno zesnulého typografa Zdeňka Zieglera.
V fázi příprav je i celovečerní dokumentární film režisérky Kateřiny Mikulcové bude určený tuzemským i zahraničním divákům. Nabídne příběhy známých i méně známých značek a ukáže, že špičková grafická tvorba vzniká v Česku i dnes. Do kin film uvede jako završení celého projektu v roce 2025 distribuční společnost Bontonfilm a poté bude následovat zahraniční distribuce.
Nyní je tedy na pultech výpravná a dlouho očekávaná kniha, o které vydavatel píše:
Autoři Identity věří, že grafický design má moc, kterou si často ani neuvědomujeme. Zasahuje do všech sfér života jednotlivce, spoluformuje atmosféru veřejného prostoru i étos doby. Identita jakožto kolektivní monografie, která nemá v tuzemském prostředí obdoby, nám pomáhá nahlédnout do zákulisí oboru, bez něhož si náš svět dokážeme už jen stěží představit.
Publikace se v šesti tematických celcích (Veřejný prostor, Každodennost, Státnost a propaganda, Média, Knihy a vzdělávání a Za hranice) zabývá mimo jiné budoucností grafického designu, propagandy, estetiky a politiky nebo státními symboly. Popisuje orientační systémy v architektuře i pražském metru, proměny českého filmového plakátu nebo historii Bienále Brno. Novýma očima nahlíží projekty, jakými byly design pro Národní technickou knihovnu nebo MFF Karlovy Vary, plakáty sametové revoluce, kultovní časopis Živel či písmo Comenia Script.
Identita mapuje také současné trendy a fenomény oboru, a to včetně těch, které nás obklopují po celý život a jsou nedílnou součástí naší kultury: od turistického značení, log měst nebo grafického designu v gastronomii přes periodika a obaly hudebních nosičů až po digitální design či knižní úpravu.
Tato rozsáhlá publikace pod editorským vedením Lindy Kudrnovské obsahuje eseje dvaadvaceti autorů a osmnáct rozhovorů s grafickými designéry a typografy. Texty doprovází bohatý obrazový materiál, jehož součástí jsou dosud nepublikované originální skici, makety, fotografie a dokumenty ze soukromých i veřejných sbírek.
Linda Kudrnovská působí jako teoretička designu, editorka a autorka, byla šéfredaktorkou časopisu TYPO a členkou předsednictva mezinárodní typografické společnosti ATypl, přispívá do řady evropských periodik a zasedá v porotách mezinárodních designérských soutěží.
Identita vychází ve spolupráci s Typo a Mowshe v grafické úpravě Adély Svobodové a Filipa Blažka.
Kniha: Identita: Příběh českého grafického designu, Linda Kudrnovská (ed.), nakladatelství Paseka, 2024, koupit ZDE
-red-
foto: nakladatelství Paseka
Diskuze k tomuto článku