Muzeum Barberini v Postupimi nabízí velkou přehlídku nazvanou Surrealismus a magie, na které nechybějí slavná díla Savadora Dalího, Maxe Ernsta, Leonory Carrington či René Magritta. Jedná se o jedinečnou „komplexní výstavu“, která se zaměřuje na propojení surrealistů s magií a mýty. Současná vlna zájmu o toto téma se tedy v plné míře promítá i do nynější německé výstavy.
André Breton ve svém Manifestu surrealismu z roku 1924 zapojil mezinárodní avantgardu literární a posléze i výtvarnou do zkoumání nevědomí, snu a iracionálna. („Věřím, že v budoucnu dojde k roztavení obou těchto stavů – navenek si tak vzájemně odporujících -, kterými je sen a realita, a to roztavení do jistého druhu absolutní skutečnosti, skutečnosti nadreálné – surreality.“) Od toho již vedla cesta k okultismu a jeho symbolům, magii nebo dokonce alchymii.
Výstava v Postupimi zahrnuje období od metafyzické malby Giorgia de Chirica kolem roku 1915 přes slavnou kompozici Oblékání nevěsty od Maxe Ernsta až po okultní obrazy, které byly základem pozdních prací Leonory Carrington a Remedios Varo. Jsou zde však zastoupena díla i méně známých umělců, jako jsou Victor Brauner, Enrico Donati, Óscar Domínguez, Wifredo Lam, Wolfgang Paalen, Roland Penrose. Teprve v takové šíři lze pravdivěji představit celé hnutí, které se dnes těší takovému zájmu. (Například nyní hojně navštěvovaná výstava Maret Oppenheim v New Yorku nebo přehlídka Maxe Ernsta v Miláně).
Vývoj surrealismu je bohatý rovněž na ženy – autorky, které se v poslední době po právu více akcentují a objevují na klíčových výstavách. Tak je tomu i v Muzeu Barberini, kde lze obdivovat díla malířek jako jsou Leonora Carrington, Leonor Fini, Jacqueline Lamba, Kay Sage, Dorothea Tanning a Remedios Varo. Takový rozsah se samozřejmě opírá o významné zápůjčky z celého světa.
Surrealismus nahlédl „zázračno“, které může být kdekoliv a v jakékoliv formě… a cesta k jeho dosažení spočívala v „naladění“ mysli… bylo to v podstatě antiintelektuální směřování, jistá akčnost a náklonost i ke kolektivním experimentům a hrám. Jistou úlohu zde sehrála nově objevována a prezentována psychologie (Freudův Výklad snů z roku 1900), obdiv k primitivismu (africké sochařství), tedy spontánnosti i hlubší (avšak přirozené) magii. Významnou roli při surrealistickém formování či uvědomování sehrál však francouzský okultismus 19. století, jehož následovníci spatřovali „svou pravdu“ i v nových vědeckých objevech, zvláště konceptu čtvrtého rozměru či principu neurčitosti coby podepření myšlenky o existenci astrální roviny. Z této atmosféry surrealismus profitoval, neboť stejně jako alchymie či kvantová fyzika stíral hranici mezi subjektivním a objektivním.
Ale zpět k výstavě v Postupimi: Díla umělců z 15 zemí představují surrealismus jako globální, nadnárodní hnutí, jehož vliv ve 20. a 30. letech 20. století přesáhl hranice Francie. Zápůjčky pocházejí z více než 50 muzejních a soukromých sbírek, včetně Art Institute of Chicago, Menil Collection v Houstonu, Israel Museum v Jeruzalémě, Museo nacional Thyssen-Bornemisza v Madridu, Metropolitan Museum of Art a Whitney Museum of American Art v New Yorku a Centre Pompidou v Paříži.
“Koncepce výstavy se mohla opřít o výjimečné sbírky Guggenheim Musea v Benátkách, které má jednu z nejvýznamnějších kolekcí surrealistického malířství na světě. Četná díla, která Peggy Guggenheim získala během své podpory surrealistického hnutí, které živě odrážejí jejich ikonografické citace z okultní symboliky,” podotýká Ortrud Westheider, ředitelka Musea Barberini. Video naleznete ZDE.
Výstava muzea Barberini, Postupim a sbírky Peggy Guggenheim, Benátky, kurátorovali Daniel Zamani (Postupim) a Grazina Subelyte (Benátky). V Benátkách představila výstavu Peggy Guggenheim Collection od 9. dubna do 26. září 2022. Výstavu doplní 240stránkový katalog (Prestel, 2022), který představí eseje Susan Aberth, Willa Atkina, Victorie Ferentinou, Alyce Mahon, Kristoffera Nohedena, Gavina Parkinsona, Graziny Subelyte a Daniela Zamaniho.
„Magie byla podnětem k přemýšlení. Osvobozovala člověka od strachu, obdařila ho pocitem jeho moci ovládat svět, zostřila jeho schopnost představovat si a udržovala vzhůru jeho sny…“ Kurt Seligmann, “Das Weltreich der Magie”, 1948
Virtuální prohlídka A virtual tour through the exhibition “Surrealism and Magic” – Media Library – Museum Barberini (museum-barberini.de)
Výstava potrvá do 29. ledna 2023 / Museum Barberini Postadam
-red-
foto: archiv
Diskuze k tomuto článku