Monumentální pavouci – krásní i strašidelní – patří k nejvelkolepějším počinům umění 20. století. Naléhavá sochařská série patří k vrcholům tvorby Louise Bourgeois… jednotlivé ukázky nalezneme v prestižních expozicích po celém světě… „Když moje matka zemřela, cítila jsem se osamělá. Otec převzal nade mnu kontrolu – a tak jsem musela utéct,“ přiznává umělkyně. Není divu, že se Louise Bourgeois (1911 – 2010) po studiích na pařížských školách odstěhovala až do New Yorku se svým americkým manželem – historikem umění Robertem Goldwaterem (zde získala v roce 1955 občanství a mířila k mezinárodní proslulosti… blízcí jí zůstali Alberto Giacometti a Constantin Brancusi). Přes úctyhodný věk si však slávy a poct neužívala tak dlouho, jak by se mohlo zdát. Mezi širší uměleckou veřejností vešla ve známost až ve svých sedmdesáti – v roce 1982, kdy jí uspořádalo výstavu newyorské Museum of Modern Art. Byla to vůbec první retrospektiva, která v této instituci patřila ženě-sochařce. U nás se tvorba této umělkyně představila v pražském Rudolfinu na jaře roku 1995.
Movitý sběratel umění, který má navíc ještě dostatek místa, by si mohl již v květnu pořídit zajímavý přírůstek. Jedná se o jednoho z ikonických Pavouků z roku 1996 od sochařky Louise Bourgeois, který se dostane do aukční nabídky Sotheby´s. Očekává se, že toto obří dílo vydělá odhadem 30 – 40 milionů dolarů, což by znamenalo – a to je velmi pravděpodobné – získání hned několika aukčních rekordů.
Pokud by tato socha dosáhla i nižší hranice nákupního odhadu, stala by se nejdražším dílem umělkyně v celé historii a překonala by dalšího Pavouka slavné umělkyně z roku 1996, který se roku 2019 prodal v Christie’s za 32 milionů dolarů (plus 1,2019 milionu dolarů za poplatky). A pokud se letošní nabídka prodá blíže svému vyššímu odhadu, nynější Pavouk by mohl dosáhnout na další rekord: tedy na nejdražší položku v aukci, která kdy byla zaplacena za dílo ženy-umělkyně. Dosavadní rekordmankou je americká malířka s 44,4 miliony dolarů (s poplatky), které dědička Walmartu Alice Walton zaplatila v roce 2014 za obraz Georgie O’Keeffe a její obraz nazvaný Jimson Weed (1936).
Letošního Pavouka dalo do dražby Fundação Itaú, nezisková odnož brazilské banky Itaú Unibanco. Sochu získal sběratel a spoluzakladatel banky Olavo Setubal poté, co byla představena jako ústřední bod speciální prezentace děl Bourgeoise na bienále v São Paulu v roce 1996 (pro tuto příležitost autorka rovněž navrhla výrazné spirálovité logo). Socha byla následně zapůjčena Muzeu moderního umění v São Paulu – a v letech 1997 až 2017 byla následně vystavena v různých brazilských institucích.
Časem po této akvizici Pavouka změnila Fundação Itaú své sběratelské priority a zaměřila se na díla umělců žijících v Brazílii. Výtěžek z letošní aukce – prodeje sochy tyto nově nasměrované snahy výrazně podpoří.
Plastiky pavouků Louise Bourgeois jsou vystaveny v mnoha předních světových muzeích, včetně Guggenheimova muzea v Bilbau, Národní galerie Kanady v Ottawě, Dia:Beacon v New Yorku a Tate Modern v Londýně. “Pavouk se stal globální ikonou, kterou všichni uznávají díky své prominentní přítomnosti v kulturních institucích po celém světě,” uvedl v prohlášení David Galperin, šéf současného umění Sotheby’s v New Yorku a dále dodal: “Není to jen vzor moderního sochařství, ale získal větší až symbolickou hodnotu v současné kultuře na mezinárodní úrovni.” Pro úplnost je potřeba dodat, že motiv pavouka má pro autorku symboliku zcela osobního rázu, ve kterém se promítají vzpomínky na matku, která byla tkadlenou a restaurátorkou textilu. Ale to je na jiné téma.
Nabízený Pavouk bude vystaven v sídle Sotheby’s v New Yorku 6. května a poté bude nabídnut ve večerním prodeji současného umění 18. května. Ve stejném bloku se také objeví dílo Jeana-Michela Basquiata, Now’s the Time (1985), které má přinést více než 30 milionů dolarů.
-red-
foto: Sotheby´s a archiv
Diskuze k tomuto článku