Mnozí spoluobčané se s výtvarným uměním setkávají pouze (náhodou) ve veřejném prostoru. Návštěva galerie nepatří k jejich zájmům či potřebám – a tak nejčastěji sochy pod širým nebem se v jejich běžném okolí těší zvědavosti, zájmu, ale mnohdy také ignoraci, posměchu, zatracení či dokonce pohoršení. Umění zkrátka provokuje každého jinak – z různých pohledů i důvodů. A někdo od něj chce přesahy a otázky, jiný zas jen stvrzení svého momentálního poznání a tak i předpokládané bezproblémové odpovědi. Umění je také zkouškou svobody, tolerance, vědomí souvislostí i osobní cesty, vkusu a samozřejmě touhy po sebe/poznávání… Vzpomeňme si třeba na nedávnou a celkem nejednoznačnou kauzu kočky za výlohou přerovské galerie…
Nyní v Praze a okolí probíhá několik přehlídek současné tvorby: například mezinárodní sochařský festival Sculpture line, v rámci kterého můžeme mimo jiné vidět objevený objekt Jana Kaplického, dále Umění pod širým nebem v Hostivaři na ploše golfového areálu, Landscape festival nebo nyní i v Říčanech u Prahy pod názvem zaHLEDĚNÍ. Jedná se o druhý ročník letní výstavy pod širým nebem – o díla našich převážně známých a uznávaných autorů.
Právě tato přehlídka vzbuzuje zájem, ale někdy i pohoršení. Konkrétně se jedná o typickou krysí tématiku – plastiku Kryštofa Hoška umístěnou na střešní římse zdejší pošty. Část veřejnosti pobouřila socha krys s názvem REVOLUTION EVOLUTION na Masarykově náměstí hned vedle radnice a nedaleko školy. Že se jedná o kopulaci těchto rychle se množících hlodavců ztvárněných zde v nadživotní velikosti – to je zřejmé. K zamyšlení ovšem je, že toto ztvárnění může někomu ještě v dnešní době vadit, respektive dokonce připadat nějak pohoršující.
Místostarostka města a velká příznivkyně kulturního dění v Říčanech Hana Špačková (Klidné město) apeluje spíše na komunikaci s uměleckou tvorbou bez zbytečných předsudků a uspěchaných soudů. Podobně smířlivě či trefně se do médií vyjádřila pro Mf Dnes kurátorka výstavy Lenka Babíčková: „Víme, že jedna z vystavených soch, která představuje krysy v poloze evokující kopulaci, vyvolala kontroverzní reakce. Chápeme, že toto dílo může být pro některé lidi provokativní nebo nepříjemné. Rádi bychom však zdůraznili, že umění má schopnost vyvolávat různé emoce a myšlenky, a to jak pozitivní, tak negativní.“
Výstava: 2. ročník výstavy Vidím sochy pod názvem zaHLEDĚNÍ, autoři – Kurt Gebauer, Čestmír Suška, Aleš Hnízdil, Jana Kováříka, Kryštof Hošek, Pavel Opočenský, Adam Velíšek, kurátorka Lenka Babíčková, Říčany, do konce září 2024
-rd-
foto: TIC Říčany a archiv
Diskuze k tomuto článku