Maximálně 2 hodiny denně se věnuje své tvorbě – vyhýbá se tak rutině a mechanické práci, která bývá někdy do substitucí běžného života. Své práci se oddává o to více s větší intenzitou a osobním ponorem; přitom důsledně dodržuje metodu „ponoření se, práce, vynoření.“ Tématem jí bývají bolavá témata člověka i světa často s feministickým či protiválečným akcentem. Obrazy Miriam Cahn jsou bezprostřední – a mohou tak připomínat dětské projevy nebo přímá naturalistická zkoumání či dokonce přiznanou zvláštní pornografii. Nezaměnitelné autorčino tvarosloví se pojí s naléhavými a zneklidňujícími motivy pocházející tedy z oblasti sexu, ohrožení, násilí, pomíjivosti a smrti. S tím vším jsou konfrontováni návštěvníci výstavy, která právě probíhá v prostorách Stedelijk muzea v Amsterdamu.
Švýcarská malířka s mezinárodním renomé se hlásí k feminismu v jehož duchu prohlašuje: „Polovina dějin umění neexistuje, protože ženy nebyly jejich součástí.“ V jejím angažovaném zacílení nechybí ani další živě diskutované otázky jako jsou Me Too, pacifismus, ohrožení dětí apod.
Výsledné kresby a malby se tak vynořují z hlubin osobního hněvu – apelují na veřejnost, šokují svou otevřeností a konkrétností. Vystavené práce také dokládají, že figurální malba v duchu neoexpresionismu se může stát účinnou nositelkou těchto neuhlazených, ale potřebných zpráv – protestů.
Bazilejská Miriam Cahn (1949) se vyjadřuje kromě malířství také dalšími technikami (film, kresba, fotografie) – v Amsterdamu se ale představuje svou novější malbou na plátnech či dřevěných deskách. Návštěvníci jsou v několika sálech vtahováni do nevšední imaginace i nepříjemného dialogu, vše vede k zamyšlení nad nevšedně pojatým sdělením, které má obecnější platnost. Jakési syrově předestřené panoptikum postav, činů i přečinů se odvíjí již řadu let v kontinuálním zkoumání. Sledujeme tak lidské rituály, grimasy, vypjaté okamžiky, různé intimity i vnější ohrožení či hledání narušené identity.
Vystavující autorka se věnuje umělecké tvorbě od poloviny 70. let, ale štětce se chopila až ve svých v polovině 90. let – tedy ve svých 45 letech (malířství coby feministka dlouho považovala snad za šovinistickou záležitost).
Nyní se naplno v tomto médiu projevuje drobnými i rozměrnými malbami, které nadlouho rezonují snad v každém návštěvníkovi amsterdamské expozice.
Výstava: Miriam Cahn, Reading Dust, Stedelijk Museum Amsterdam, do 26. ledna 2025
-rd-
foto: autor a Stedeljik Muzeum Amsterdam
Diskuze k tomuto článku