Výstavy Gerharda Richtera bývají vždy kulturní událostí a uměleckým zážitkem. V pražské Národní galerii přehlídka jeho obrazů ještě stačila proběhnout (roku 2017- reportáž ZDE). Ta nejnovější v newyorské galerii Met Breuer byla z důvodu pandemie uzavřena už po devíti dnech (prohlídka ZDE). Nyní ale dobrá zpráva: chystá se stálá instalace tohoto velikána současného umění. (Spolu s Davidem Hockneym – a čerstvě i Beeplem – patří na aukcích rovněž k nejdražším žijícím autorům s astronomickými částkami; avšak to je samozřejmě jen jedno z měřítek kvality).
Když byl v roce 2015 vydražen Richterův „Abstraktní obraz“ v londýnské Sotheby´s za 41 milionu eur – jeho autor zareagoval udiveně ba pohoršeně: „To je strašné!“ O dva roky později se prodal i jeho realisticky namalovaný obraz Ledovec – tentokrát za 20, 4 milionu eur (551, 3 milionu korun). Richter se ale snaží běžným divákům vyjít vstříc. Příznivci tohoto „východo-německého“ malíře se dočkají jeho stálé expozice čítající 100 umělcových obrazů.
Nyní bylo oznámeno, že umělcova nadace plánuje díla trvale zapůjčit Muzeu 20. století – instituci navržené švýcarskou architektonickou společností Herzog & de Meuron. Stavba však ještě není dokončena. V roce 2019 začaly první výkopové práce, avšak datum otevření budovy za 500 milionu dolarů ještě nebylo oznámeno.
Součástí trvalé půjčky budou i čtyři Richterova rozměrná díla zvaná Birkenau z roku 2014. Na nich vytvořil na základě fotografií svou typickou „stírací“ technikou abstraktní kompozice na počest nechvalně známého koncentračního tábora z 2. světové války. Čtyři černobílé fotografie zachycují nahé ženy na cestě smrti vedoucí do plynových komor. „Chvíli mi trvalo, než jsem našel tu správnou formu.” Konečně v roce 2014 sáhl po štětci a ponurých barvách – a chvatně přemaluje zobrazená zvěrstva. Znovu a znovu… lidské oběti tak mizí pod nánosy černých, šedých, tmavě červených a špinavě zelených valérů. Richter tak plní závazek – když slíbil, že toto dílo se nikdy nedostane na trh s uměním. Nedávno bylo toto monumentální dílo představeno v německému Bundestagu a v roce 2020 se objevilo v Metropolitním muzeu v New Yorku. „Jsem rád, že se malby vrátily do Berlína,“ prohlásil nedávno Gerhard Richter.
Součástí půjčky, která by měla nabýt platnosti v roce 2023, jsou rovněž nejnovější abstraktní obrazy. Veškerá díla budou tedy nastálo vystavena v Muzeu 20. století – budově určené pouze dílům Gerharda Richtera, který se letos dožívá 89 let.
Tento drážďanský rodák (1932), považovaný za nejlépe placeného autora všech dob, je sám svým „nehorázným“ úspěchem zaskočen. Zůstává skromný, několik let se na veřejnosti příliš neobjevuje, byl nakažen covidem a snaží se nevystavovat dalším zdravotním rizikům. Žije v Kolíně nad Rýnem ve čtvrti Hahnwald. Jeho pracovní tempo polevilo – vloni byla odhalena tři velká kostelní okna Tholey v Sársku, o kterých Richter prohlásil, že „to byla jeho poslední práce.“ A dodává: „V určitém okamžiku přijde konec.“ Obrazy nemaluje, avšak pilně kreslí drobné formáty – abstraktní díla vytvořená barevnými tužkami a suchými křídami. Minulý rok byl soubor vystaven ve vídeňské Albertině.
Diskuze k tomuto článku