Adéla Matasová (1940) je malířka, sochařka, multimediální výtvarnice a vysokoškolská pedagožka s mimořádným záběrem, citem a erudicí. Letos má za sebou velkou přehlídku v Kutné Hoře (GASK) pod názvem Metasystémy (video ZDE). Jednalo se o rozsáhlou a do různých tematických celků (metasystémů) strukturovanou výstavu mapující autorčinu tvorbu novější, ale i pocházející až z 60. let. V loňském roce se zúčastnila mezinárodní přehlídky v Rudolfinu. Nyní má umělkyně svou pozoruhodnou výstavu v Ostravě.
Pro Adélu Matasovou je charakteristické „materiálové badatelství“ (zpočátku pryskyřice a originálně připravované hmoty, později přibylo výrazně železo a videoinstalace) a neustálé směřování k dalším možnostem v rámci vědeckého i sociálně-kulturního vývoje: „Neustále jsem chtěla objevovat nové přístupy, jak ztvárnit myšlenky, které jsou si dost podobné.“ Po roce 1989 se prosazuje také v zahraničí a začala působit jako vedoucí ateliéru na pražské VŠUP. V posledních letech se vyjadřuje především rozměrnějšími instalacemi: „Uvědomila jsem si, že v malbě necítím prostorovost, a tak ačkoliv jsem začala svá studia jako malířka, stala se ze mě postupem času spíše sochařka s trochu jinak posunutými mediálními zájmy.“
V Ostravě se nyní představuje s výstavou nazvanou Mezičas:
„Výstava sochařky a multimediální výtvarnice Adély Matasové sleduje autorčin zájem o fenomén přírodně, matematicky či společensky podmíněných procesů, které vytvářejí základní inspirační rámec jejího uměleckého směřování. Výstava v širokém záběru od začátku sedmdesátých let minulého století až po současnost představí autorčina díla akcentující energii vlastního těla či využívaných materiálů, procesuální instalace reagující na specifickou kvalitu výstavního prostoru, kinetické projekty spoluurčované řádem mechanických či digitálních soustav a v neposlední řadě také videa, která vyjadřují její interes o hybnost systémů ve formě podmanivých dynamických technických obrazů.“ (Michal Koleček, kurátor výstavy).
Komentovaná prohlídka s kurátorem se uskuteční 30. srpna 2022 v 17 h, rezervace předem nutná ZDE. Ukázka ze sbírek GVUO.
Foto: Roman Polášek a Hynek Glos (portrét) a archiv
Diskuze k tomuto článku