• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Sobota, 7 června, 2025
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa
  • Tiskové zprávy
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Ivan Pinkava: Dvojná vazba / Telegraph Gallery

Ivan Pinkava: Dvojná vazba / Telegraph Gallery

Autor: - red -
Před 5 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Tvorba jednoho z nejvýznamnějších autorů umělecké scény – Ivana Pinkavy – je dlouhodobě ukotvena v médiu klasické fotografie. Svůj svébytný vizuální jazyk postavil především na analogové černobílé fotografii, která neustále osciluje mezi reprezentací lidské postavy a zátiším. Leitmotivem Pinkavova díla je reflexe symbolů vizuální kultury a uvědomování si vlastní konečnosti. Nyní virtuální výstava představuje vedle sebe starší i nejnovější autorovy práce s důrazem na jejich vývoj a vzájemný dialog.

Bed I, 2008

Letos v létě měl Ivan Pinkava samostatnou výstavu v Českých Budějovicích, (kurátorem byl Petr Vaňous), velmi úspěšná byla jeho přehlídka v pražském Rudolfinu v roce 2004. Zastoupen je autor rovněž ve významné publikaci Inverzní romantika z roku 2018.

REKLAMA

Olomoucká Telegraph Gallery ve spolupráci s kurátorem Janem Dotřelem nyní připravila prezentaci fotografií Ivana Pinkavy (1961) s názvem Dvojná vazba. Výstava je postavena na svébytném vizuálním jazyku jednoho z nejsilnějších českých fotografů. V Telegraph Gallery měla být fyzicky k vidění až do neděle 29. listopadu 2020. Vzhledem k pandemické situaci nyní galerie nabízí působivou virtuální prohlídku – vstupte: https://telegraph.cz/dvojna-vazba

Zátiší, 2010
Salome, 1996
Ivan Pinkava, foto: Týden.cz
The Odher Side, 2009

Název výstavy vypovídá o její základní koncepci, která je postavena na principu dvojakosti a podvojnosti. Genealogie názvu může být interpretována různě, protože druhů duálního vztahování se nabízí mnoho; ať už se jedná o korelaci, vymezení, kontrast, rovnost, nebo multiplikaci. Stejně tak i na samotný dualismus lze nahlížet jako na uvažování filosofické, náboženské, fyzikální, či exaktně pojmové, vysvětlil kurátor výstavy Jan Dotřel a dodal, že společným jmenovatelem výstavy je možnost volby, kterou získává i návštěvník, když volí cestu expozicí a hodnotí ji.

Čtěte také

Ivan Pinkava – Full Moon In the Eye / Trafo Gallery

Ivan Pinkava – Full Moon In the Eye / Trafo Gallery

Před 2 roky

 O výstavě

Výstava, která prezentuje na padesát fotografií Ivana Pinkavy od konce 80. let 20. století až do současnosti, zahrnuje jak černobílé figurativní snímky, typické pro Pinkavovu starší tvorbu, tak i nefigurativní barevné fotografie z posledního období. Mnohé z vystavovaných fotografií, mladších i starších, dosud prezentovány nebyly. Umělecká díla pocházejí od autora i ze soukromých sbírek.

„Výstava Dvojná vazba je pro mě nová zkušenost, jelikož vlastně poprvé takto vědomě proti sobě ve dvou liniích stavím výrazně starší práce se současnými. Jsou to pro mě puzzle, kdy jednotlivé kameny vedou vzájemný dialog, vědomě si protiřečí či naopak se skládají do doplňujícího se celku tak, aby se posílily ve svém nově nabytém významu,“ doplnil Ivan Pinkava.

Dogma, 2010

Fotografická tvorba Ivana Pinkavy je mnohovrstevnatá a plná skrytých významů. Kurátor výstavy Jan Dotřel přibližuje jeden z klíčů k jejímu čtení, například vodorovná linie, která často přetíná Pinkavovy fotografie, plní vizuální roli a zároveň kotví předměty a osoby k Zemi. Abstrahované výjevy díky ní přiznávají gravitaci a vztah k obzoru. Příkladem může být fotografie Adama (2002), který se nachází pod úrovní pomyslného obzoru. Adam – první člověk je zde ztvárněný spíše jako objekt než lidská bytost, odkazuje k prvotnímu hříchu a pádu. Ačkoli je fotografie ve všech formálních aspektech horizontální, obsahuje skrytou vertikalitu v motivu pádu. Abychom mohli padnout, musíme nejprve vystoupat vzhůru. Vnímání toho, co je nahoře, je spjato s přesahem, metafyzičnem a vírou. Ivan Pinkava lidskou touhu vzestupu a ušlechtilosti ukazuje na pozadí zpochybnění morální, či náboženské stability.

Sheep, 2003

-red-

Tagy: Ivan Pinkava

Relevantní články

Ivan Pinkava – Full Moon In the Eye / Trafo Gallery
Výstavy

Ivan Pinkava – Full Moon In the Eye / Trafo Gallery

Před 2 roky

„Napadá mne linka jakési fascinace stavem opuštěnosti. Dá se asi aplikovat na většinu mých fotografií. Je to stav, do kterého...

Diskuze k tomuto článku

Nejčtenější ...

  • DOX: výstava Davida Lynche dorazila / fotoreportáž

    DOX: výstava Davida Lynche dorazila / fotoreportáž

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • S kurátorkou Terezou Sikorovou: nová galerie v Třinci

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Právě vychází nová kniha… a blíží se výstava v DOXu

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • Jiří David: „…největší a nejsilnější výstava obrazů…“

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0
  • „Josef Mánes opět na Moravě“ / výstava v Kroměříži

    0 sdílení
    Sdílejte 0 Tweet 0

Sledujte nás

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

Vítejte zpět!

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se
  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Kalendář akcí
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
    • Recenze
    • E-shop
  • Videa

© 2019 ArtRevue

NOVINKA

Spustili jsme e-shop knih o výtvarném umění

Přejděte na e-shop