Tvorba jednoho z nejvýznamnějších autorů umělecké scény – Ivana Pinkavy – je dlouhodobě ukotvena v médiu klasické fotografie. Svůj svébytný vizuální jazyk postavil především na analogové černobílé fotografii, která neustále osciluje mezi reprezentací lidské postavy a zátiším. Leitmotivem Pinkavova díla je reflexe symbolů vizuální kultury a uvědomování si vlastní konečnosti. Nyní virtuální výstava představuje vedle sebe starší i nejnovější autorovy práce s důrazem na jejich vývoj a vzájemný dialog.
Letos v létě měl Ivan Pinkava samostatnou výstavu v Českých Budějovicích, (kurátorem byl Petr Vaňous), velmi úspěšná byla jeho přehlídka v pražském Rudolfinu v roce 2004. Zastoupen je autor rovněž ve významné publikaci Inverzní romantika z roku 2018.
Olomoucká Telegraph Gallery ve spolupráci s kurátorem Janem Dotřelem nyní připravila prezentaci fotografií Ivana Pinkavy (1961) s názvem Dvojná vazba. Výstava je postavena na svébytném vizuálním jazyku jednoho z nejsilnějších českých fotografů. V Telegraph Gallery měla být fyzicky k vidění až do neděle 29. listopadu 2020. Vzhledem k pandemické situaci nyní galerie nabízí působivou virtuální prohlídku – vstupte: https://telegraph.cz/dvojna-vazba
Název výstavy vypovídá o její základní koncepci, která je postavena na principu dvojakosti a podvojnosti. Genealogie názvu může být interpretována různě, protože druhů duálního vztahování se nabízí mnoho; ať už se jedná o korelaci, vymezení, kontrast, rovnost, nebo multiplikaci. Stejně tak i na samotný dualismus lze nahlížet jako na uvažování filosofické, náboženské, fyzikální, či exaktně pojmové, vysvětlil kurátor výstavy Jan Dotřel a dodal, že společným jmenovatelem výstavy je možnost volby, kterou získává i návštěvník, když volí cestu expozicí a hodnotí ji.
O výstavě
Výstava, která prezentuje na padesát fotografií Ivana Pinkavy od konce 80. let 20. století až do současnosti, zahrnuje jak černobílé figurativní snímky, typické pro Pinkavovu starší tvorbu, tak i nefigurativní barevné fotografie z posledního období. Mnohé z vystavovaných fotografií, mladších i starších, dosud prezentovány nebyly. Umělecká díla pocházejí od autora i ze soukromých sbírek.
„Výstava Dvojná vazba je pro mě nová zkušenost, jelikož vlastně poprvé takto vědomě proti sobě ve dvou liniích stavím výrazně starší práce se současnými. Jsou to pro mě puzzle, kdy jednotlivé kameny vedou vzájemný dialog, vědomě si protiřečí či naopak se skládají do doplňujícího se celku tak, aby se posílily ve svém nově nabytém významu,“ doplnil Ivan Pinkava.
Fotografická tvorba Ivana Pinkavy je mnohovrstevnatá a plná skrytých významů. Kurátor výstavy Jan Dotřel přibližuje jeden z klíčů k jejímu čtení, například vodorovná linie, která často přetíná Pinkavovy fotografie, plní vizuální roli a zároveň kotví předměty a osoby k Zemi. Abstrahované výjevy díky ní přiznávají gravitaci a vztah k obzoru. Příkladem může být fotografie Adama (2002), který se nachází pod úrovní pomyslného obzoru. Adam – první člověk je zde ztvárněný spíše jako objekt než lidská bytost, odkazuje k prvotnímu hříchu a pádu. Ačkoli je fotografie ve všech formálních aspektech horizontální, obsahuje skrytou vertikalitu v motivu pádu. Abychom mohli padnout, musíme nejprve vystoupat vzhůru. Vnímání toho, co je nahoře, je spjato s přesahem, metafyzičnem a vírou. Ivan Pinkava lidskou touhu vzestupu a ušlechtilosti ukazuje na pozadí zpochybnění morální, či náboženské stability.
-red-
Diskuze k tomuto článku