• O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt
Pátek, 24 března, 2023
  • Přihlásit
  • Registrace
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
  • Výstavy
  • Téma
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • News
  • Knihy
  • Videa
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
ArtRevue
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
Ivan Pinkava: Dvojná vazba / virtuální výstava

Ivan Pinkava: Dvojná vazba / virtuální výstava

Autor: - red -
Před 2 roky
v rubrice Výstavy
Doba čtení: 2 min
0
Sdílejte na FacebookuSdílejte na Twitteru

Tvorba jednoho z nejvýznamnějších autorů umělecké scény – Ivana Pinkavy – je dlouhodobě ukotvena v médiu klasické fotografie. Svůj svébytný vizuální jazyk postavil především na analogové černobílé fotografii, která neustále osciluje mezi reprezentací lidské postavy a zátiším. Leitmotivem Pinkavova díla je reflexe symbolů vizuální kultury a uvědomování si vlastní konečnosti. Nyní virtuální výstava představuje vedle sebe starší i nejnovější autorovy práce s důrazem na jejich vývoj a vzájemný dialog.

Bed I, 2008

Letos v létě měl Ivan Pinkava samostatnou výstavu v Českých Budějovicích, (kurátorem byl Petr Vaňous), velmi úspěšná byla jeho přehlídka v pražském Rudolfinu v roce 2004. Zastoupen je autor rovněž ve významné publikaci Inverzní romantika z roku 2018.

REKLAMA

Olomoucká Telegraph Gallery ve spolupráci s kurátorem Janem Dotřelem nyní připravila prezentaci fotografií Ivana Pinkavy (1961) s názvem Dvojná vazba. Výstava je postavena na svébytném vizuálním jazyku jednoho z nejsilnějších českých fotografů. V Telegraph Gallery měla být fyzicky k vidění až do neděle 29. listopadu 2020. Vzhledem k pandemické situaci nyní galerie nabízí působivou virtuální prohlídku – vstupte: https://telegraph.cz/dvojna-vazba

Zátiší, 2010
Salome, 1996
Ivan Pinkava, foto: Týden.cz
The Odher Side, 2009

Název výstavy vypovídá o její základní koncepci, která je postavena na principu dvojakosti a podvojnosti. Genealogie názvu může být interpretována různě, protože druhů duálního vztahování se nabízí mnoho; ať už se jedná o korelaci, vymezení, kontrast, rovnost, nebo multiplikaci. Stejně tak i na samotný dualismus lze nahlížet jako na uvažování filosofické, náboženské, fyzikální, či exaktně pojmové, vysvětlil kurátor výstavy Jan Dotřel a dodal, že společným jmenovatelem výstavy je možnost volby, kterou získává i návštěvník, když volí cestu expozicí a hodnotí ji.

Čtěte také

Zbyněk Sedlecký: Inscenace v Telegraph Gallery

Zbyněk Sedlecký: Inscenace v Telegraph Gallery

Před 2 dny
Kolik vrstev má dnes realita? / Galerie Rudolfinum

Kolik vrstev má dnes realita? / Galerie Rudolfinum

Před 4 dny

 O výstavě

Výstava, která prezentuje na padesát fotografií Ivana Pinkavy od konce 80. let 20. století až do současnosti, zahrnuje jak černobílé figurativní snímky, typické pro Pinkavovu starší tvorbu, tak i nefigurativní barevné fotografie z posledního období. Mnohé z vystavovaných fotografií, mladších i starších, dosud prezentovány nebyly. Umělecká díla pocházejí od autora i ze soukromých sbírek.

„Výstava Dvojná vazba je pro mě nová zkušenost, jelikož vlastně poprvé takto vědomě proti sobě ve dvou liniích stavím výrazně starší práce se současnými. Jsou to pro mě puzzle, kdy jednotlivé kameny vedou vzájemný dialog, vědomě si protiřečí či naopak se skládají do doplňujícího se celku tak, aby se posílily ve svém nově nabytém významu,“ doplnil Ivan Pinkava.

Dogma, 2010

Fotografická tvorba Ivana Pinkavy je mnohovrstevnatá a plná skrytých významů. Kurátor výstavy Jan Dotřel přibližuje jeden z klíčů k jejímu čtení, například vodorovná linie, která často přetíná Pinkavovy fotografie, plní vizuální roli a zároveň kotví předměty a osoby k Zemi. Abstrahované výjevy díky ní přiznávají gravitaci a vztah k obzoru. Příkladem může být fotografie Adama (2002), který se nachází pod úrovní pomyslného obzoru. Adam – první člověk je zde ztvárněný spíše jako objekt než lidská bytost, odkazuje k prvotnímu hříchu a pádu. Ačkoli je fotografie ve všech formálních aspektech horizontální, obsahuje skrytou vertikalitu v motivu pádu. Abychom mohli padnout, musíme nejprve vystoupat vzhůru. Vnímání toho, co je nahoře, je spjato s přesahem, metafyzičnem a vírou. Ivan Pinkava lidskou touhu vzestupu a ušlechtilosti ukazuje na pozadí zpochybnění morální, či náboženské stability.

Sheep, 2003

-red-

Tagy: Pinkava

Relevantní články

Kniha a vybrané umění nabízejí terapii šokem / Inverzní romantika
Téma

Kniha a vybrané umění nabízejí terapii šokem / Inverzní romantika

Před 3 roky

Publikace Inverzní romantika se zabývá současným uměním... Avšak svým záběrem překračuje tuto oblast a nabízí zamyšlení v širších souvislostech. Historik umění...

Diskuze k tomuto článku

Newsletter

ArtRevue

© 2019 ArtRevue

Spolupráce

  • O Artrevue
  • Redakce
  • Pro média
  • Kontakt

Sledujte nás

  • Přihlásit
  • Registrace
  • Košík
Nic jsme nenašli :-(
Zobrazit všechny výsledky
  • Výstavy
  • Téma
  • Profil
  • Příběhy
  • Výročí
  • Rozhovory
  • Art cesty
  • Dílo
  • Knihy
  • Videa

© 2019 ArtRevue

Vítejte zpět!

Přihlásit se přes Facebook
Přihlásit se přes Google+
nebo

Přihlaste se do svého účtu níže

Zapomněli jste heslo? Registrace

Vytvořit nový účet!

Registrovat se přes Facebook
Registrovat se přes Google+
nebo

Prosím vyplňte pole níže, heslo Vám bude automaticky vygenerováno.

*Registrací a přihlášením na naši stránku souhlasíte s podmínkami o zpracování / ochraně osobních údajů Zásady ochrany osobních údajů
Všechna pole jsou povinná Přihlásit se

Vložte heslo

Prosím vložte své uživatelské jméno nebo email pro reset hesla.

Přihlásit se

Novinky na e-mail

Vše ze světa umění každý týden na vašem e-mailu

Jen hodnotné informace ze světa umění, žádný spam. Kdykoliv se můžete z odběru novinek odhlásit.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?