V těchto dnech se dostává do vybraných amerických kin film o švédské malířce, která narušila dosavadní uspořádání dějin moderního umění. „Beyond the Visible“ z roku 2019 pojednává o Hilmě af Klint – podivuhodné a dlouho neznámé ženě. Její obrazy jsou dnes mnohými považovány za vůbec první abstraktní malby.

Nový 93 minut dlouhý dokument režisérky Haliny Dyrschy s komentáři řady odborníků jistě přispěje k definitivnímu (ale stále diskutovanému či zpochybňovanému) postavení světové malířky. Hilma af Klint totiž nebyla typickou umělkyní; její „neviditelná říše“ vznikala za přispění spiritualismu, teosofie a paranormálních aktivit. Vedle těchto duchovních hnutí ovlivnily její myšlení a tvoření také objevy vědecké – radiových vln, a zvláště kvantové teorie. Těmto vlivům otevřeně pod/vědomě podléhala a vytvářela rozměrné obrazy. Tyto malby však nesměly být nejméně 20 let od její smrti ukázány veřejnosti. Tak o tom rozhodla sama autorka ve své závěti. Díky této situaci se nemohly malby stát průkopnickými a prvenství v oblasti abstraktního umění získal až o 4 roky později Vasily Kandinsky (1910).
Zbytek tohoto článku je viditelný pouze pro přihlášené.
Pro přístup ke všem článkům se přihlaste, nebo se zdarma zaregistrujte
Diskuze k tomuto článku