Dallas Art Fair je prestižní veletrh současného umění – jeho online verze probíhá v těchto dnech a potrvá do 23. dubna, fyzické otevření bylo přesunuto na říjen tohoto roku. Zdá se však, že několik desítek vystavujících galerií se už nyní těší velkému zájmu a signalizuje to jistý trend, který urychlila pandemická situace.
Picassovo: „Válku jsem nemaloval, ale válka v mých obrazech byla,“ cituje na úvod článku vydání Financial Times z tohoto týdne. V tématu nazvaném „Jak se současné umění změnilo v éře coronaviru“ se autor zamýšlí nad historicky – tedy časově rozdílnými podmínkami prezentace umění. Zatímco Pablo Picasso mohl vystavovat svá zmíněná díla až s notným časovým odstupem, dnešní tvůrci mají bezprostřední online možnost podělit se s diváky velmi rychle. A to se nyní promítá i do zvýšeného zájmu o aktuální výtvarné umění, respektive výstavy či dokonce veletrhy. A zmiňován je v této souvislosti právě probíhající veletrh umění v americkém Dallasu.
Březnový Art Basel v Hongkongu byl jedním z prvních, který se opíral o virtuální provedení. Zájem „návštěvníků na síti“ byl tak velký, že se spojení na čas opakovaně zhroutilo. Ovšem jinak současná výtvarná scéna odolává karanténní situaci důstojným a flexibilním způsobem. Je znát, že potřeba komunikace, spojení a sdílení je silnější než dříve – a umění v této situaci hraje výraznou roli.
Samozřejmě, že online způsob nenahradí fyzickou zkušenost, ale jsou zde i jisté výhody. Financial Times uvádí tři: 1) umění je nyní dostupnější i širší veřejnosti a mizí elitářství, 2) je nabízeno více skutečné malby a méně konceptuálních her, které v přenosu médií mnohdy ztrácejí své kouzlo, 3) zájemce o umění má možnost v klidu poznávat světové sbírky online a dialog mezi divákem a uměním se pak stává „chytřejším“ a relevantnějším díky možnému porovnávání na základě řady vizuálních a dalších informací.
Dallas Art Fair naleznete ZDE
-red-
Diskuze k tomuto článku