Michael Werner Gallery v Londýně představuje výstavu nazvanou Standing on One Hand – unikátní přehlídku obrazů z 80. a 90. let 20. století od amerického umělce Dona Van Vlieta (1941 – 2010). Mnozí – a zvláště znalci alternativní hudby či příznivci Franka Zappy – si ihned vybaví spíše slavnou přezdívku této všestranné a originální osobnosti, která zní: Captain Beefheart. Pod touto “značkou” spojil blues, jazz a avantgardu, což vedlo ke zvuku, který měl blíže k surrealistickému hnutí než k jakémukoliv jinému žánru. Jeho obrazy, kterým se později věnoval, jsou podobné… vidíte sice náznaky možných vlivů, ale především jeho samotného coby originální a dnes doceňovaný malířský fenomén…
Byl to hudební samorost, jehož Mask Raplika Trout stále vyčnívá na seznamech best-of… ale nakonec se hudební kariéry vzdal a začal malovat, i když jeho výtvarné umění nebylo dlouho bráno vážně. V posledních letech je však čím dál více, a právem, prezentováno i vyzdvihováno v širších souvislostech.
Není jasné, kdo Van Vlietovi navrhl, aby se zcela vzdal hudby, opustil jméno Captain Beefheart a soustředil se už jen na malování. Podle jedné historky mu to vnukl galerista Michael Werner spolu se slavným německým malířem A. R. Penckem, jiná verze zas naznačuje, že to byla jeho žena Janet; třetí možností je, že šlo o Van Vlietovo neodolatelné „puzení“. Každopádně se tak stalo v době, kdy žádná nahrávací společnost nebyla ochotna sehnat dost peněz na jeho další album Ice Cream for Crow z roku 1982.
Na jeho hudební tvorbu vycházely stále nadšené recenze, ale prodej na počátku osmdesátých let stagnoval. Nicméně pokud zde byl nápad někoho zvenčí, aby maloval, nebylo potřeba mnoho přemlouvání. Podle všeho byl Captain Beefheart unavený a sklíčený svou hudební kariérou, dokonce zrušil plánovaného turné; vůči hudebnímu průmyslu byl zkrátka stále více zahořklý. Malba mu tedy přinášela více svobody…
Beefheart v minulosti založil Magic Band se skupinou mladších hudebníků a získal uznání kritiky díky dalším třem posledním albům: Shiny Beast (1978), Doc at the Radar Station (1980) a Ice Cream for Crow (1982). Ale to už byla definitivní tečka. Po svém odchodu do hudebního důchodu v roce 1982 se Van Vliet objevil na veřejnosti jen zřídka a věnoval se především malířské tvorbě.
Jeho obrazy blízké „abstraktnímu expresionismu“ jsou nyní stále více vystavované a na aukcích žádané. Van Vliet zemřel v roce 2010 na roztroušenou sklerózu ve věku 69 let.
Pořádající galerie současné výstavy shrnuje jeho cestu následovně: hudebník, básník a malíř Don Van Vliet je známý pod svým uměleckým jménem Captain Beefheart. Během své hudební kariéry nahrál se svou kapelou Magic Band třináct odvážných, vysoce experimentálních studiových alb, čímž si zajistil místo v historii jako průkopnický a nekonvenční rock’n’rollový umělec. Jako dítě Van Vliet vystupoval v týdenním místním televizním pořadu jako nadaný mladý sochař. Maloval po celý život. V polovině osmdesátých let přesunul svou nesmírnou tvůrčí energii od hudby a performance a zaměřil se výhradně na malbu. Mezi jeho fanoušky patřil původně východoněmecký umělec A. R. Penck a další expresionisté starší i novější vlny.
Příroda byla pro Van Vlieta velkou inspirací. Poušť, kde strávil velkou část svého života, inspirovala jeho hutné, bíle pojednané pozadí, připomínající pouštní slunce. Van Vliet řekl: “Způsob, jakým udržuji kontakt se světem, je velmi opatrný.” V souladu se zvířaty a přírodou se umělec také plně věnoval svým představám a snům. Umělecký kritik John Yau vysvětluje: “Sen, zrak, zvuky, vůně, chuť a dotek jsou neoddělitelnými aspekty jeho zkušenosti. Pro Van Vlieta je jedním z břemen, které musí jeho obrazy nést, snaha zachovat jednotu své zkušenosti s pomíjivým světem, v němž se mísí vnitřní a vnější zóna.”
Don Van Vliet se narodil v Glendale v Kalifornii v roce 1941 a jeho práce jsou vystavovány v galeriích a muzeích po celém světě, včetně San Francisco Museum of Modern Art, Bielefelder Kunstverein, Brighton Museum and Art Gallery, Cleveland Center for Contemporary Art, PS.1 Contemporary Art Center v New Yorku a Brant Foundation v Greenwichi v Connecticutu. Van Vliet zemřel doma v severní Kalifornii v roce 2010.
Výstava: Don Van Vliet: Standing on One, Michael Werner Gallery, London, (nedaleko londýnské Park Lane), do 17. února 2024
-red-
foto: archiv a Michael Werner Gallery
Diskuze k tomuto článku