V současné době probíhají dvě výstavy, na kterých hraje významnou roli Óscar Domínguez. Jedna probíhá v Picassově muzeu v Barceloně a druhá v Muzeu výtvarného umění v Ostravě. Za oběma přehlídkami se skrývá příběh tohoto španělského umělce žijícího od svých 21 let v Paříži. Přátelil se i svářil s Picassem, proslul také jako člen Surrealistické skupiny. Byl to člověk talentovaný, vznětlivý, energický, ale také soužený nemocí i alkoholismem. Dodnes jeho dílo láká návštěvníky po celém světě.
Barcelonská výstava se jmenuje Jamais. Óscar Domínguez & Pablo Picasso a s ní souvisí nadlouho ztracený sochařský objekt z roku 1937 s názvem Jamais (Nikdy). Nejdříve bylo dílo – fetiš prezentováno v Galerii Gradiva André Bretona. Pak se stalo nejpřitažlivějším exponátem-hvězdou slavné mezinárodní výstavy surrealismu v Paříži 1938, na které se podílel Paul Éluard, André Breton, ale i Marcel Duchamp, Salvator Dalí či Man Ray.
Jamais je vlastně starým a nově motorizovaným gramofonem (respektive bíle namalovaný fonograf) s vyčnívajícími dámskými nohami na podpatcích, které v přístroji mizí, aby vyústily v ruku hladící talíř. Na něm se otáčejí ženská ňadra. Tato „hypnotická – žensky autoerotická“ záležitost byla pro diváky atraktivní. Po Paříži byla ještě předvedena v Amsterdamu a pak zmizela. Byla nezvěstná až do nedávné doby, kdy se o její osud začal zajímat ředitel barcelonského Picassova muzea Emmanuel Guigon. O hledaném artefaktu řekl: „Bylo to jedno z nejdůležitějších děl na jedné z nejvýznamnějších výstav 20. století – a nejdůležitější přehlídka surrealismu.“
Z následného pátrání vyšlo najevo, že Domínguez dal toto dílo Picassovi jako dárek. Tomu nasvědčovaly i dochované fotografie z roku 1947 pořízené v ateliéru na Rue de Grands-Augustins. Guion se spojil s Picassovými potomky a ti si vzpomněli, na „jakousi krabici s rozbitým gramofonem“ o kterém se nedomnívali, že je uměleckým dílem. „Věc“ se nakonec v roce 2019 našla a byla restaurována od února do července letošního roku. Jamais s původním opraveným motorem se stal ozdobou a hlavním tahákem současné výstavy v Barceloně, která potrvá do 8. listopadu.
Ostravská výstava nyní představuje Picassovy přátelé v čele s „kanárským“ Óscarem Domínguezem (1906 – 1958). Pod názvem Španělští umělci Pařížské školy nabízí pozoruhodné práce. A také zde máme zajímavý příběh. Málo se ví, že Domínguez pobýval nějaký čas v Československu. Stalo se tak v roce 1947 u příležitosti pořádání výstavy v Mánesu pod názvem Umění republikánského Španělska. Umělec osobně dorazil na výstavu – navštívil Prahu, Olomouc i Bratislavu a nakrátko se usadil na Moravě. Zde také maloval a obrazy zanechal. Jejich cesty vedly různě. Některé zakoupily státní instituce, jiné zůstaly v soukromí. Například obraz Osvobození vznikl jako dar radnici u příležitosti výstavy v Olomouci. Jiné malby zůstaly v rodině zdejšího sochaře Járy Šolce, u kterého Domínguez dvě měsíce bydlel.
Tento Španěl je ve světě stále více ceněn a jeho „moravské“ obrazy patří k významným dílům. Například k výstavě na jeho rodném ostrově Tenerife (2017) vyšel katalog s titulní reprodukcí obrazu Zátiší s revolverem pocházejícím nyní z ostravských sbírek. (A surrealistický obraz Retratto di Rona byl před šesti lety vydražen za úctyhodných 1.469 270 dolarů). Právě Zátiší s revolverem představil malíř na československých výstavách v roce 1946 a vzbudil velký ohlas. Jedná se o etapu, kdy opustil čistý surrealismus a jeho ozvuky osobitě kombinoval vlivy Picassa (rozvolněný kubizující styl, téma býků apod.) a podobenství zápasů (osvobození a revoluce).
Ponurá témata odkazují však i k osobnímu životu. Umělec si často pohrával s myšlenkou sebevraždy. Tvrdil, že se zastřelí, ale nakonec si ve vaně podřezal žíly. Bylo mu 51 let. Na vině byla duševní labilita, ale ještě více hormonální choroba zvaná akromegalie, která ho celý život fyzicky i psychicky trápila. Nemoc deformuje růst obličeje i končetin. Přesto (právě proto) měl Domínguez činorodý i bouřlivý život. Dříve uznávaná a dnes poněkud zapomenutá sochařka děl „tekutých tvarů“ Nadine Effront (přítelkyně Dory Maar) se stala Domínguezovou milenkou. Španěl se do ní bláznivě zamiloval, poté co se s ní setkal v Bruselu, a okamžitě kvůli ní opustil manželku. Mnozí jej však považovali za chudého uprchlíka s postavou boxera, pijáka a rváče.
Výstava Španělští umělci Pařížské školy, které probíhá v Ostravě, bude otevřena do 6. června 2021.
-red-
Diskuze k tomuto článku