Zřejmě každý návštěvník Městské knihovny v Praze je okouzlen nečekanou plastikou ve vstupní hale. Vysoký válec, který se zde již pár let tyčí, je sestaven ze zhruba 20 000 knih, které se tak staly stavebním materiálem. Spolu se zrcadlem na dně objektu vytváří lákavou podívanou. Je to vizuální, ale pro někoho i existenciální zážitek – jakési podobenství bezbřehé moudrosti a jen tušených hranic vědění, snažení a poznávání. Nekonečná kontinuita paměti. Autorem plastiky, která je zde nastálo umístěna, je slovenský výtvarník mezinárodního renomé – Matěj Krén. Nyní má výstavu v Olomouci – a také v tomto případě jsou tématem knihy. Na fotografie z této instalace a doprovodný film se můžete podívat ZDE.
Muzeum moderního umění Olomouc, Salon, Kabinet:
Matej Krén (1958) je jedním ze slovenských výtvarníků, jejichž tvorba si získala výrazné mezinárodní uznání. Jeho knižní rotunda Gravity mixer se stala podstatnou součástí expozice Českého pavilónu na EXPO 2000 v Hannoveru. Široká veřejnost ho zná především díky jeho instalaci IDIOM, kterou v roce 1998 natrvalo umístil do vestibulu Městské knihovny na Mariánském náměstí v Praze. Instalace, která je vytvořena z přibližně 20 000 knih, je symbolem nekonečnosti poznání a autor za ni získal i nejvíce ocenění. Na tuto instalaci navazuje i jeden ze dvou projektů, které představuje výstava Matej Krén Knihy/Obrazy v Muzeu umění Olomouc, PASÁŽ MNEMOCINEMA.
V PASÁŽI MNEMOCINEMA, jenž je přímým odkazem na projekt Pasáž (2004) je skutečná materie knihy odstraněná a z původního myšlenkového rámce se díky moderním technologiím a iluzorní pohybující se projekci na LCD monitorech, stává pasáž virtuální reality s předstíranou přítomností knih.
Druhým projektem s názvem AMNEZITÁŘ, je výstava objektů vytvořených z vyřazených knih, které prošly destrukčním procesem zastaveným těsně před jejich zničením. Výběr exponátů, jejich prostorové uspořádání, osvětlení a vůbec celá struktura instalace projektu se významově pozměňuje, stupňuje, avšak vždy narazí na sevřený rámec skutečného výstavního prostoru.
foto: GMUO a archiv
Diskuze k tomuto článku