Frida nespoutaná je název knihy, která románovou formou přibližuje jednu životní etapu slavné mexické malířky Fridy Kahlo. Podtitul zní: Bouřlivé roky v Paříži a New Yorku – a spisovatelka Maren Gottschalková (1962) podává příběh čtivě i atraktivně. Můžeme jen litovat, že zde chybí reprodukce či fotografie vztahující se k životu a tvorbě hlavní protagonistky. Jinak je to precizní životopisná práce, která se může stát vstupní branou k hlubšímu pochopení stále přitažlivého, avšak více vrstevnatého malířčina díla.
Frida Kahlo v roce 1938 ještě čeká na umělecký průlom. Zatímco její manželství je v troskách, odjíždí na cesty – do New Yorku a Paříže, kde se zapojuje do uměleckých kruhů. Už první Fridina samostatná výstava je triumf a její obdivovatelé ji zahrnují přízní. Během několika měsíců změní svůj osud a pevně otiskne stopu do světa umění. Viva la vida!
Vydavatel o knize píše: Zářivá, charismatická, velkolepá – právě tak se uvedla Frida Kahlo, když přijela v roce 1938 do New Yorku. Její turbulentní manželství s proslulým Diegem Riverou je v krizi, ale Frida si hodlá život v metropoli a vše, co nabízí, užít plnými doušky. A jak se zdá, daří se jí úplně všechno – její úplně první samostatná výstava je okamžitý triumf a ona nachází nové přátele i obdivovatele, kteří se okolo ní točí jako okolo slunce.
Nebojí se ani milostných vzplanutí – do života jí vstupuje Nickolas Muray, se kterým je váže hluboký cit. Právě tento vztah tvoří osu příběhu románu Frida nespoutaná Frida – v tomto období vpluje do uměleckých kruhů a setká se s Pablem Picassem, Marcelem Duchampem či André Bretonem.
Během několika měsíců, které ji zavedou do New York City, Paříže a následně zpět do rodného Mexika, dosáhne nových úspěchů, ale nikdy nesejde z cesty – ať už jako umělkyně nebo jako milenka.
Poutavý a emocemi prostoupený román čtenářům prozradí, co stálo za vznikem některých Fridiných nejznámějších obrazů, a přiblíží jim dopodrobna proces její tvorby. Líčí rovněž silné pouto Fridy k rodnému Mexiku.
A recenze knihy v časopisu Reflex mimo jiné uvádí: Maren Gottschalková v románu Frida nespoutaná (vydala jej Grada v překladu Hany Mirovské) zachycuje období let 1938–1940, kdy Frida Kahlo zažívá šťastné tvůrčí období. V Paříži a New Yorku se stýká s levicovou avantgardou – Pablem Picassem, André Bretonem, Marcelem Duchampem a dalšími osobnostmi ze surrealistického kruhu, romanticky se sblíží s americkým fotografem a šermířem maďarského původu Nickolasem Muraym a láska jim vydrží deset let…
Feministická estetika si na jejím případě jenom přihřívá polívčičku – umělkyně usiluje o individualitu v díle, ne o kolektivitu ve výrazu. Její autoportréty jsou výtvarnou sebereflexí, otisky duševního rozpoložení. Tu možnost autorka nevyužila, popisy slovy bez obrazu jsou nevyužitou možností, jak dodat plasticitu vyprávění a zároveň umožnit další úroveň poznání obrazů a malířčiných tvůrčích motivů. (Konec citace)
„Maren Gottschalková líčí život malířky, jejíž portréty zná skutečně každý, pomocí krásných obrazů, výstižných popisů a vypointovaných dialogů.“
– monopol
„Pro ty, kdo se chtějí dozvědět víc o životě Fridy Kahlo, ale nevědí, kde začít, je tahle kniha perfektním začátkem. Skvěle spojuje rozsah historického románu s naléhavým a uceleným portrétem umělkyně a ženy. Poutavě napsané a hořkosladké. Ať si je příběh, jak chce tragický, Frida Kahlo a tento román jsou oslavou umění, lásky a života.“
– Belletristik Couch 2020
„Maren Gottschalková zručně kombinuje fakta a fikci, aniž by zabředávala do pochybných fantazií. (…) Daří se jí nastínit živý obraz dobové umělecké scény, zprostředkovaný Fridiným pohledem. Frida nespoutaná je kniha, která člověka nepustí. Přejete si, aby nikdy neskončila. Protože vás hlavní postava okouzlí a polapí.“
– Silvia Matras Reisen
A osobní dodatek pro ty, kteří chtějí vidět ty nejkrásnější portréty mexické malířky v jejím šťastném období: Nickolas Muray byl rovněž autorem vynikajících fotografií Frridy Kahlo…
V květnu 1931 Nickolas Muray odcestoval do Mexika, kde se setkal s Fridou Kahlo, ženou, na kterou nikdy nezapomene. Ti dva byli na vrcholu svého desetiletého vztahu, když byly jeho slavné snímky pořízeny.
Jejich vztah začal v roce 1931, poté, co se Muray rozvedl se svou druhou ženou, a krátce po Kahlové sňatku s mexickým muralistou Diegem Riverou. Jejich vztah přežil Murayovo třetí manželství a Fridin rozvod a nový sňatek s Riverou o jeden rok, který skončil v roce 1941. Dobrými přáteli zůstali až do její smrti v roce 1954.
Fotografie z let 1937 až 1946 zkoumají Murayovu jedinečnou perspektivu; v letech 1930 a 1940 byl Fridiným přítelem, milencem a důvěrníkem. Murayovy fotografie odhalují malířčin hluboký zájem o její mexické dědictví, život a lidi, s nimiž sdílela blízké přátelství.
-re-
Foto: Nickolas Muray a archiv
Diskuze k tomuto článku